• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: poland@accace.com

Tel.: +48 22 313 29 50

Skontaktuj się z nami
Subskrybuj newsletter
  • Lokalizacje
  • Strony lokalne
    • Ogólna (Angielski)
    • Ogólna (Niemiecki)
    • Czechy
    • Niemcy
    • Węgry
    • Polska
    • Republika Południowej Afryki
    • Rosja
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Ukraina
    • USA

Accace Polska

Świadczymy usługi księgowe, kadrowo-płacowe z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Doradztwo podatkowe, prawne

  • O Nas
    • Kim jesteśmy
    • Accace Circle
    • Poznaj nasz zespół
    • Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CRS)
  • Usługi
    • OUTSOURCING
    • Usługi księgowe i sprawozdawcze dla firm
    • Portal Księgowość Online
    • Usługi kadrowo-płacowe
    • Portal Kadry i Płace Online
    • Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
    • DORADZTWO
    • Doradztwo transakcyjne
    • Doradztwo podatkowe
    • Doradztwo prawne
    • Doradztwo prawne RODO
    • Usługi korporacyjne i biurowe
    • Portal Doradztwo Online
  • COVID-19
  • Newsroom
  • Kariera
    • Oferty pracy
    • Kim jesteśmy?
    • Nasze wartości
    • Historie awansów
    • Jak dbamy?
    • Nasze działania
    • Wolontariat
  • Wydarzenia
  • Lokalizacje

TARCZA ANTYKRYZYSOWA – projekt rządu w związku z epidemią koronawirusa

20 Mar 2020

W obliczu epidemii koronawirusa na całym świecie, polski rząd w trybie pilnym przygotowuje projekt rządowy tzw. Tarczę Antykryzysową, która na celu ma zapewnienie płynności finansowej, bezpieczeństwa pracowników i przedsiębiorstw. Tarcza Antykryzysowa składać się będzie z 5-ciu filarów:

  1. Bezpieczeństwo Pracowników – o wartości 30 mld zł;
  2. Finansowanie Przedsiębiorstw – 74,2 mld zł;
  3. Ochrona Zdrowia – 7,5 mld zł;
  4. Wzmocnienie Systemu Finansowego – 70,3 mld zł;
  5. Program Inwestycji Publicznych – 30 mld zł

Poniżej przedstawiamy Państwu zapowiedzi rządu jak wyglądać będzie projekt rządowy, który prawdopodobnie pojawi się w najbliższych dniach:

  1. Rząd zapowiedział ułatwienia w płatnościach składek na ZUS w postaci przesunięć terminów ich uiszczania;
  2. Pomoc dla przedsiębiorców związana ze spadkiem obrotów – państwo pokryje 40% wynagrodzenia pracowników do wysokości średniego wynagrodzenia, pracodawca pokryje minimum kolejne 40%;
  3. W przypadku kredytów zaciąganych przez przedsiębiorców – zwiększenie gwarancji przez BGK do 80% wartości kredytu;
  4. Dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, pracujących na umowach-zlecenie lub umowach o dzieło możliwość wypłaty środków do wysokości 80 proc. minimalnego wynagrodzenia. Dopłaty mają być sfinansowane z Narodowego Funduszu Gwarancyjnego;
  5. Samozatrudnieni, osoby na umowach zleceniach i o dzieło w sytuacji spadku dochodów otrzymają świadczenie miesięczne w wysokości ok. 2 tys. zł brutto;
  6. NBP i KNF mają realizować działania, które będą chronić polski system bankowy (pakiet kapitałowy, płynnościowy, który ma służyć jako ochrona depozytów bankowych). Już w tej chwili obniżono stopy procentowe, które zaczynają obowiązywać od 18.03.20. Wynoszą one od tej pory: stopa referencyjna 1% (spadek o 0,5), stopa lombardowa 1,5% (spadek o 1%), stopa depozytowa 0,5% (bez zmian), stopa redyskonta weksli 1,05% (spadek o 0,7%);
  7. Przesunięcie terminu złożenia deklaracji PIT do końca czerwca, także przesunięcie terminu płatności VAT i CIT;
  8. Firma, która zanotuje w tym roku spadek obrotów o ponad połowę, będzie miała możliwość obniżenia dochodu do opodatkowania – o wysokość straty – poprzez korektę CIT za 2019 r.;
  9. Przesunięcie wejścia w życie nowego JPK – od 1 lipca 2020 r.;
  10. Zapowiedziano wdrożenie rozwiązań antylichwiarskich, by walczyć z cenami produktów, które jeszcze do niedawna były dużo tańsze;
  11. Wydłużenie do 180 dni terminu na rozwiązanie bądź odstąpienia od umowy o wycieczkę. Po tym czasie klient otrzyma zwrot wpłat lub otrzyma vouchera do wykorzystania w przyszłości, w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć;
  12. W przypadku decyzji o przedłużeniu zamknięcia szkół, żłobków, przedszkoli zasiłek opiekuńczy dla rodziców dzieci do 8 roku życia zostanie przedłużony o okres zamknięcia tych ośrodków (prawdopodobnie kolejne dwa tygodnie);
  13. Rządowy projekt zakłada również czasowe przywrócenie handlu w niedzielę;
  14. Gwarancje kredytowe, mikropożyczki dla przedsiębiorców do wysokości 5 tysięcy zł. (dla przedsiębiorców, którzy zatrudniają do 9 pracowników – pożyczka bezzwrotna jeśli przedsiębiorca nie zwolni pracowników przez następne 6 miesięcy);
  15. Leasing operacyjny dla sektora transportowego oraz szereg rozwiązań o charakterze gwarancyjnym i płynnościowym;
  16. Możliwość odstąpienia od kar umownych za opóźnienie w przetargach publicznych;
  17. Możliwość przesunięcia kredytów (wakacje kredytowe) w przypadku trudności płacenia rat w związku z epidemią, na okres 3 miesięcy (Rząd planuje wydłużyć nawet do 6 miesięcy);
  18. Wydłużenie wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców;
  19. Wydłużenie ważności okresowych badań lekarskich;
  20. Możliwość przesunięcia przez wójta / burmistrza / prezydenta miasta terminu na zapłacenie opłaty za użytkowanie wieczyste;
  21. Wprowadzone zostaną też przesunięcia płatności za media i przesunięcia terminów administracyjnych;
  22. Przesunięto z 13 kwietnia do lipca 2020 r. obowiązek zgłaszania przez firmy danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CBRB);
  23. Możliwość uzyskania przez firmy średnie i duże z funduszu PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji;
  24. Ubezpieczenia obrotu handlowego KUKE;
  25. MŚP dostaną możliwość uzyskania kredytu z gwarancją de minimis do wysokości 3,5 mln zł.

ZUS informuje również o możliwości przesunięć w terminach płatności składek. Na ten moment nie wiadomo czy jest to część rządowego projektu „tarczy antykryzysowej”:

“Jeśli przedsiębiorca z powodu epidemii koronawirusa ma problem z płatnością bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, można skorzystać z odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. lub zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r. i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy. W przypadku prowadzenia pełnej księgowości do wniosku należy dołączyć sprawozdanie finansowe za 2018 lub 2019 r. We wniosku należy wskazać jak epidemia wpłynęła na finanse firmy. Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis, więc należy złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej. Jeśli w okresie ostatnich 3 lat przedsiębiorca otrzymał przynajmniej 200 tys. euro pomocy publicznej de minimis to wniosek zostanie odrzucony. Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie ZUS przesyła pocztą lub mailowo dokumenty, które należy odesłać po ich podpisaniu”.

Źródło: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/ulgi-dla-przedsiebiorcow-w-zwiazku-z-koronawirusem/3223283

Będziemy Państwa informować na bieżąco o wszelkich zmianach w kolejnych naszych artykułach, w  szczególności skupimy się na kwestiach pracowniczych.

Jeżeli jesteś zainteresowany doradztwem prawnym w tym zakresie, skontaktuj się z działem prawnym Accace!

KONTAKT

Agnieszka Samborska
Legal Adviser
Tel: +48 223 132 953
E-mail: agnieszka.samborska@accace.com

To również może Cię zainteresować

Tarcza finansowa PFR dla MŚP – kontrola przyznania i wydatkowania środków | News Flash

Więcej...

Zmiany dla wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS za marzec, kwiecień i maj | News Flash

Więcej...

Zwolnienie z czynszu najmu w galeriach handlowych | News Flash

Więcej...

Tarcza antykryzysowa 4.0 – praca zdalna | News Flash

Więcej...

Tarcza antykryzysowa 4.0 – świadczenia pieniężne przysługujące pracownikowi w związku z zakończeniem pracy | News Flash

Więcej...

Tarcza antykryzysowa 4.0 – przymusowe urlopy | News Flash

Więcej...

Ofensywa rządowej Tarczy antykryzysowej – uruchomienie Tarczy finansowej PFR | News Flash

Więcej...

Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju | News Flash

Więcej...

COVID-19: Wpływ na umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania | News Flash

Więcej...

Tarcza antykryzysowa 2.0 – zwolnienie z ZUS | News Flash

Więcej...

Primary Sidebar

<< Wróć do Newsroom
Proszę wpisz swoj e-mail

Footer

Accace Polska

Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się firmą outsourcingowo-doradczą, działającą w ramach globalnej grupy Accace, lidera na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce działamy od 11 lat wykorzystując potencjał i praktyczne doświadczenie sieci ponad 600 ekspertów łączących swoją wiedzę w ramach interdyscyplinarnych zespołów. Kompleksowość oraz dbałość o wysoką jakość świadczonych usług w obszarze podatków, prawa, księgowości oraz obsługi kadrowo-płacowej, pozwala nam przełamywać standardy i oferować innowacyjne rozwiązania dla ponad 2000 Klientów, niezależnie od branży oraz skali ich biznesu.

Accace Circle

Accace działa na arenie międzynarodowej jako Accace Circle - społeczność biznesowa tworzona przez uznanych dostawców profesjonalnych usług outsourcingowych i doradczych, oparta na wspólnych wartościach zapewniających najwyższą jakość obsługi. Dzięki zaangażowaniu ponad 2000 specjalistów dostępnych w 40 krajach zapewniamy zintegrowane wsparcie dla 10 000 Klientów, głównie średnich i międzynarodowych firm z listy Fortune 500 reprezentujących różne sektory gospodarki, przygotowując ponad 170 000 pasków płacowych miesięcznie.

Nasze lokalizacje | Accace Circle

Usługi

Księgowość i Sprawozdawczość
Kadry i Płace
Doradztwo podatkowe
Doradztwo transakcyjne
Doradztwo prawne
Usługi korporacyjne i biurowe

Portale online

Portal Księgowość Online
Portal Kadry i Płace Online
Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
Portal Doradztwo Online

Zawsze w zasięgu

Nasze lokalizacje
Napisz do nas
Subskrybuj newsletter
Newsroom
Kariera


Obserwuj nas

Facebook LinkedIn


Accace Circle

© Accace wszelkie prawa zastrzeżone | Ogólne warunki użytkowania | Zastrzeżenie | Polityka plików cookie | Polityka prywatności | Oświadczenie RODO

UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
CENNE WSKAZÓWKI
PROFESJONALNA WIEDZA

Nasze aktualizacje przepisów prawnych i podatkowych ułatwiają monitorowanie najnowszych zmian dotyczących Twojej firmy. Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!

Proszę wpisz swoj e-mail

Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Dowiedz się więcej.