Koniec roku kalendarzowego oznacza dla wielu firm koniec roku obrotowego, który wiąże się z koniecznością wypełnienia wielu obowiązków wynikających z prawa podatkowego jak również bilansowego. Jednym z takich obowiązków jest konieczność przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów zgodnie z procedurami i terminami uregulowanymi przez ustawę o rachunkowości.
Zgodnie z przepisami jednostki są obowiązane przeprowadzić inwentaryzację należności na ostatni dzień roku obrotowego poprzez uzyskanie od kontrahentów potwierdzenia zgodności salda wynikającego z ksiąg rachunkowych. Inwentaryzację przeprowadzoną drogą potwierdzeń sald można rozpocząć na 3 miesiące przed końcem roku oraz do 15 dnia roku następnego. Warto pamiętać, że nie ma obowiązku potwierdzania sald z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Duża liczba kontrahentów nie zwalnia z obowiązku potwierdzenia wszystkich sald należności.
Ustawa o rachunkowości nie uznaje akceptu milczącego. Oznacza to, że w przypadku braku potwierdzenia kontrahenta należy uznać iż saldo jest niepotwierdzone a nie zgodne. W przypadku nieotrzymania od kontrahenta stosownego potwierdzenia należy przeprowadzić inwentaryzacje metodą porównania dokumentów źródłowych z danymi księgowymi oraz oceny ich realnej wartości.
Wszelkie niezgodności w saldach należności zidentyfikowane w otrzymanych potwierdzeniach sald należy wyjaśnić z drugą stroną. Potwierdzenie powinna podpisać osoba do tego upoważniona czyli na przykład kierownik jednostki lub główny księgowy.
Kontakt: Magdalena Kapka , Accounting supervisor
poland@accace.com
+48 223 132 950