24 czerwca 2014 ogłoszony został tekst nowej ustawy o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827), która zmienia i zastępuje dotychczasowe ustawy chroniące w sposób szczególny interes konsumenta.
Zmiany wprowadzone nową ustawą wejdą w życie 25 grudnia 2014 r. Przedsiębiorcy jednak już teraz powinni zacząć przygotowania do wprowadzenia nowych zasad w zakresie obrotu z konsumentami, szczególnie że ustawa znacznie rozszerza zakres obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, a także wprowadza jeszcze dalej idącą ochronę konsumenta w przypadku umów zawieranych na odległość.
Jakie czekają nas zmiany? W odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość ujednolicony zostanie katalog obowiązków informacyjnych przed zawarciem umowy. Przedsiębiorca będzie zobowiązany poinformować konsumenta o głównych cechach rzeczy lub usług, danych identyfikujących przedsiębiorcę, łącznej cenie wraz z podatkami, warunkach płatności, dostarczenia, wykonania, płatności, prawie do odstąpienia oraz informację o konieczności poniesienia przez konsumenta kosztu zwrotu rzeczy.
Informacje przedkontraktowe stanowić będą część umowy i bez zgody stron nie będą mogły być zmienione. Istotną nowością wprowadzoną w ustawie, jest konieczność dostarczenia informacji przedkontraktowej konsumentowi w formie papierowej lub, jeśli wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku. W takiej samej formie trzeba będzie dostarczyć konsumentowi egzemplarz umowy lub potwierdzenie jej zawarcia.
Rozpoczęcie świadczenia usług w okresie na odstąpienie od umowy, będzie możliwe jedynie na wyraźne żądanie konsumenta. Konsument nie będzie obowiązany do ponoszenia kosztów usługi świadczonej w okresie na odstąpienie, jeśli nie wyraził na to zgody lub nie został poinformowany, o tym, że wyrażenie takiej zgody pozbawia go prawa do odstąpienia od umowy.
Zmianie ulega też czas na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość z 10 dni na 14 dni. Ustawa wprowadza dodatkowy wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszystkie dodatkowe płatności wykraczające poza główne świadczenia stron.
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.
Kontakt: Pani Agnieszka Samborska Corporate services manager Tel.: +48 22 313 29 50 Email: poland@accace.com