Prowadzę warsztat samochodowy. W ramach swojej działalności oferuję także sprzedaż części i akcesoriów samochodowych. Czy mogę posługiwać się logami znanych marek samochodowych na swojej stronie internetowej oraz szyldzie warsztatu, żeby poinformować klientów, że do tych marek posiadam części?
Popularne firmy samochodowe zazwyczaj chronią swoje nazwy oraz logotypy poprzez ich rejestrację jako znaki towarowe. W przypadku marek międzynarodowych będziemy mieli zazwyczaj do czynienia ze znakami unijnymi – chronionymi na terenie całej Unii Europejskiej i podlegającymi prawu wspólnotowemu. Rejestracja znaku towarowego uprawnia jego właściciela do wyłącznego rozporządzania znakiem[1]. W szczególności może on zakazać korzystania ze znaku towarowego w obrocie handlowym osobom trzecim. Wynika z tego, że generalną zasadą jest zakaz korzystania z zarejestrowanych znaków towarowych przez osoby trzecie.
Zgodnie prawem Unii Europejskiej istnieje jednak pewne wyłączenie powyższej reguły[2]. Mianowicie, właściciel unijnego znaku towarowego nie jest uprawniony do zakazania osobie trzeciej używania tego znaku do celów wskazania lub odniesienia się do towarów lub usług jako towarów lub usług właściciela danego znaku towarowego. Odnosi się to w szczególności do przypadku, gdy użycie znaku towarowego jest niezbędne do wskazania przeznaczenia towarów lub usług, na przykład jako akcesoriów lub części zamiennych.
Należy zaznaczyć, że powyższe wyłączenie jest stosowane jedynie, gdy korzystanie ze znaku nie jest sprzeczne z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu. Jako sprzeczne z uczciwymi praktykami należy uznać takie wykorzystanie znaku towarowego, które może sprawiać wrażenie istnienia powiązań gospodarczych między osobą trzecią a właścicielem znaku. Odnosząc się do Pańskiej sytuacji bezprawnym będzie wykorzystanie logotypów w sposób sugerujący, że jest to na przykład warsztat autoryzowany przez daną firmę.
[1] Art. 153 ust. 1 ustawy z dnia 17 września 2013 r. Prawo Własności Przemysłowej (Dz.U. z 2013 r. poz. 1410).
[2] Art. 12 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE.L Nr 78, str. 1).