Wróć do Newsroom
Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

Nowelizacja ustawy o CIT w pakiecie naprawczym Polskiego Ładu | News Flash

28 czerwca 2022
Artykuł dostępny także w języku
angielskim

28 czerwca opublikowano długo wyczekiwany projekt zmian do ustawy CIT. Do najważniejszych punktów należy zawieszenie przepisów o podatku minimalnym, rezygnacja z tzw. ukrytej dywidendy, zmiany w regulacjach podatku u źródła, a także pozytywne zmiany odnośnie pośrednich transakcji rajowych. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych ze zmian.

Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym

Projektowane zmiany przewidują, że zawieszeniu na okres roku (tj. od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku) ulegną przepisy o minimalnym podatku dochodowym. Zaczęłyby one w konsekwencji obowiązywać dopiero od 2023 roku. Ponadto ustawodawca przewiduje wprowadzenie zmian w konstrukcji samego podatku, w szczególności:

1. Wskaźnik rentowności zostanie podwyższony z 1% na 2%, a jednocześnie zmieni się metodologia jego obliczania. Nie będą brane pod uwagę:

  • koszty uzyskania przychodów stanowiące opłatę z tytułu umowy leasingu środków trwałyc
  • przychody stanowiące wartość należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej oraz
  • podatek akcyzowy

2. Zmianie ulegnie sposób wyliczenia minimalnego podatku dochodowego. Aktualnie danina ta wynosi 10% kwoty odpowiadającej 4% wartości przychodów innych niż z zysków kapitałowych oraz kosztów pasywnych (dotyczących m. in. finansowania dłużnego i usług niematerialnych). Projekt nie zakłada zmiany stawki podatku – nadal 10%. Jednak pojawią się dwie alternatywne metody, z których podatnik będzie mógł sobie wybrać bardziej korzystną. Podstawą w zależności od preferencji podatnika będzie albo 4% wartości przychodów, albo 2% przychodów oraz koszty pasywne

3. Minimalnemu CIT nie będą w ogóle podlegać m.in. spółki komunalne, podmioty medyczne, mali podatnicy, podmioty postawione w stan upadłości lub likwidacji oraz te, których rentowność w jednym z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej 2%.

Zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC)

Modyfikacje w zakresie CFC opierają się na 3 filarach:

  • Wyeliminowanie podwójnego lub wielokrotnego opodatkowania CFC przy kaskadowej wypłacie dywidendy w strukturach holdingowych
  • Doprecyzowanie przesłanki dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku
  • Doprecyzowanie definicji jednostki zależnej.

Zmiana przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów

Celem proponowanych rozwiązań jest wyeliminowanie wątpliwości zgłaszanych przez środowisko przedsiębiorców poprzez m.in.:

  • Objęcie zakresem podatku od przerzuconych dochodów jedynie kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów
  • Doprecyzowanie, że podmiot powiązany na rzecz którego ponoszone są koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • Doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%)
  • Uproszczenie warunku dotyczącego preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego.

Zmiany w podatku u źródła (WHT)

Nowe przepisy mają na celu złagodzenie obowiązującego od 1 stycznia 2019 roku mechanizmu poboru WHT poprzez:

  • Wyłączenie stosowania niektórych obowiązków szeroko rozumianych płatników w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (bonów i obligacji skarbowych) poprzez rozszerzenie zakresu przedmiotowego zwolnienia podatnika-nierezydenta od podatku dochodowego – objęcie nim także bonów i obligacji skarbowych oferowanych na rynku krajowym
  • Ponadto przedłużona ma być ważność oświadczenia zarządu, że przy zachowaniu należytej staranności płatnik nie wiedział o okolicznościach uniemożliwiających stosowanie niższej stawki podatku u źródła lub zwolnienia z podatku (przewidzianych w międzynarodowej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania). Takie oświadczenie ma być ważne siedem miesięcy, a nie jak obecnie, jedynie trzy.

Zmiana przepisów o kosztach finansowania dłużnego

W zakresie podatkowego ujęcia kosztów finansowania dłużnego Ministerstwo zamierza usunąć wątpliwości interpretacyjne zgłaszane przez podatników. Chodzi m.in. o wyraźne wskazanie, że wyłączona z kosztów podatkowych będzie kwota 3 mln zł lub 30 proc. EBITDA – w zależności od tego, która jest wyższa.

Ponadto przepisy o kosztach finansowania dłużnego nie będą stosowane:

  • Gdy finansującym transakcje kapitałowe jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mająca siedzibę w państwie UE lub w państwie należącym do EOG
  • W przypadku finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem.

Modyfikacje w zakresie PSH – polskiej spółki holdingowej

Zmiany mają dotyczyć również spółek holdingowych – nowej instytucji, obowiązującej od 2022 roku. Przewidują m.in.:

  • Prawo do zwolnienia 100%, a nie jak obecnie 95% przychodów z dywidend otrzymanych od spółek zależnych. Równolegle spółka holdingowa będzie mogła skorzystać ze zwolnienia dywidendowego wynikającego z unijnej dyrektywy 2011/96/UE (Dyrektywa Parent Subsidiary) – obecnie nie jest to możliwe
  • Skorzystanie z obu rodzajów preferencji będzie możliwe, nawet jeśli krajowe spółki zależne będą korzystać ze zwolnienia od dochodów z działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej lub na podstawie decyzji o wsparciu. Obecnie takiego prawa nie mają ani one, ani spółka holdingowa
  • Wprowadzenie nowej definicji krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej.

Celem wszystkich tych zmian ma być umożliwienie korzystania ze zwolnień holdingowych większej niż dotychczas liczbie podmiotów.

Zmiana przepisów dotyczących opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek

Zmiany przewidziano także w przepisach o ryczałcie od dochodów spółek, zwanym potocznie estońskim CIT. Ustawodawca planuje m.in.:

  • Wprowadzić modyfikacje sposobu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą
  • Zmienić termin na złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD). Będzie można to zrobić do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik chce stosować ten sposób opodatkowania
  • Doprecyzować warunek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu korekty wstępnej, czyli różnicy przejściowej między wynikiem podatkowym a rachunkowym, po wdrożeniu zmian będzie jasne, że zobowiązanie to wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, czyli czterech lat podatkowych
  • Zmodyfikować termin na zapłatę podatku należnego od dochodu z przekształcenia (jednoznaczne wskazanie, że w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem)
  • Zmodyfikować termin zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dotyczy również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.

Zmiana przepisu dotyczącego procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków

Od czerwca 2022 roku właściciele nieruchomości komercyjnych z powrotem płacą podatek od przychodów z budynków. To skutek zniesienia od 16 maja 2022 roku stanu epidemii.

Zmieniona będzie też procedura zwrotu podatku od przychodów z budynków. Ustawodawca planuje doprecyzować, że podatek będzie zwracany bez konieczności wydawania decyzji, gdy kwota zwrotu nie będzie budzić wątpliwości.

Zmiana przepisów dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w zakresie tzw. transakcji rajowych

Zmiany mają dotyczyć przepisów o bezpośrednich i pośrednich transakcjach rajowych:

1. Likwidacja domniemania rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym

2. Nowe limity raportowania pośrednich transakcji rajowych:

  • 2 500 000 zł – towarowe
  • 2 500 000 zł – finansowe
  • 500 000 zł – pozostałe (“próg podstawowy”)

3. Dodatkowo podkreślenie roli oświadczenia jako “wystarczającego dla weryfikacji obowiązku dokumentacyjnego”.

Mając na uwadze wszelkie ww. regulacje, które planuje wprowadzić Ministerstwo Finansów, należy jednoznacznie wskazać, że podatnikom przyjdzie się zmierzyć z kolejnymi radykalnymi zmianami, które w znaczącym stopniu wpłyną na prowadzenie działalności gospodarczej. Będziemy Państwa na bieżąco informować o etapie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy o CIT.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów 

Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram