UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
Dzięki e-Doręczeniom korzystający zaoszczędzą czas i koszty związane z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów, co skutkuje brakiem konieczności wizyty w urzędzie bądź na poczcie w celu odbioru awizo, które niejednokrotnie trafiało do skrzynki podczas nieobecności stron. e-Doręczenia umożliwiają zatem wygodniejszą oraz szybszą wymianę korespondencji między obywatelami, przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi.
Od teraz wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej.
Obowiązek e-Doręczeń wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych i dotyczy zarówno podmiotów publicznych jak i niepublicznych. W ustawie przewidziano etapowe wdrażanie nowego rozwiązania według harmonogramu, który wobec podmiotów niepublicznych, kształtuje się następująco:
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek e-Doręczeń dotyczy:
Od 01.04.2025 r. ww. obowiązek obejmie podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r.
Od 01.01.2025 r. e-Doręczenia będą obowiązkowe dla podmiotów niepublicznych składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG)
Od 01.07.2025 r. nowe rozwiązanie będą musiały wdrożyć podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. – w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025 r.
Od 01.10.2026 r. e-Doręczenia obejmą podmioty niepubliczne zarejestrowane w CEiDG do 31 grudnia 2024 r.
Podsumowując, wszystkie podmioty niepubliczne rejestrujące się w KRS oraz CEiDG po 1 stycznia 2025 r. zobowiązane są do posiadania skrzynki do doręczeń, a co za tym idzie do odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń. Pozostałe będą wdrażać e-Doręczenia zgodnie z harmonogramem, ale mogą już teraz założyć adres i skrzynkę do e-Doręczeń.