• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: poland@accace.com

Tel.: +48 22 313 29 50

Skontaktuj się z nami
Subskrybuj newsletter
  • Lokalizacje
  • Strony lokalne
    • Ogólna (Angielski)
    • Ogólna (Niemiecki)
    • Czechy
    • Węgry
    • Polska
    • Republika Południowej Afryki
    • Rosja
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Ukraina
    • USA

Accace Polska

Świadczymy usługi księgowe, kadrowo-płacowe z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Doradztwo podatkowe, prawne

  • O Nas
    • Kim jesteśmy
    • Accace Circle
    • Poznaj nasz zespół
    • Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CRS)
  • Usługi
    • OUTSOURCING
    • Usługi księgowe i sprawozdawcze dla firm
    • Portal Księgowość Online
    • Usługi kadrowo-płacowe
    • Portal Kadry i Płace Online
    • Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
    • DORADZTWO
    • Doradztwo transakcyjne
    • Doradztwo podatkowe
    • Doradztwo prawne
    • Doradztwo prawne RODO
    • Usługi korporacyjne i biurowe
    • Portal Doradztwo Online
  • COVID-19
  • Newsroom
  • Kariera
    • Oferty pracy
    • Kim jesteśmy?
    • Nasze wartości
    • Historie awansów
    • Jak dbamy?
    • Nasze działania
    • Wolontariat
  • Wydarzenia
  • Lokalizacje

Zmiany w Ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – Część 1

9 Cze 2017

W dniu 26 czerwca 2017 r. mija termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Zmiany instytucji zobowiązanych do rejestrowania transakcji

Instytucjami zobowiązanymi w rozumieniu Ustawy o p.p.p.f.t staną się przedsiębiorcy, którzy zajmują się:

  • tworzeniem spółek i innych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz trustów,
  • działaniem w charakterze dyrektora lub sekretarza spółki, wspólnika spółki osobowej lub organizowanie dla innej osoby możliwości działania w charakterze tych osób,
  • oferowaniem tzw. biur wirtualnych,
  • działaniem w charakterze powiernika trustu, który powstał w drodze czynności prawnej, lub podobnego porozumienia prawnego lub organizowanie dla innej osoby możliwości działania w takim charakterze,
  • działaniem w charakterze osoby wykonującej prawa z akcji lub udziałów na rzecz innej osoby lub organizowaniu dla innej osoby możliwości takiego działania.

Warto zwrócić uwagę, że proponowana w projekcie redakcja przepisu wskazuje, że za instytucję zobowiązaną w rozumieniu ustawy mogą zostać uznane osoby zatrudnione na podstawie kontraktów menedżerskich, jako przedsiębiorcy świadczący usługi polegające na zarządzaniu. Użyte jednak sformułowanie „w charakterze dyrektora lub sekretarza spółki” budzi wiele wątpliwości, zważywszy że zostało zaczerpnięte z systemu anglosaskiego w formie tłumaczenia dosłownego, zamiast użycia ewentualnego polskiego odpowiednika. Należy oczekiwać, że w toku dalszych prac legislacyjnych wprowadzone zostaną zmiany porządkujące, które usuną przynajmniej część wątpliwości interpretacyjnych.

Katalog instytucji obowiązanych zostanie również rozszerzony na podmioty zajmujące się wymianą walut wirtualnych. Mogą jednak wystąpić trudności interpretacyjne przy ustalaniu znaczenia „waluta wirtualna”, poprzez błąd logiczny w definicji tego pojęcia (idem per idem). Definicja jednak wskazuje, czym waluta wirtualna nie jest – prawnym środkiem płatniczym ani pieniądzem elektronicznym, ani też instrumentem finansowym. Z obowiązków określonych Ustawą o p.p.p.f.t. zwolnieni zostaną przedsiębiorcy zajmujący się wymianą walut wirtualnych wykorzystywanych jedynie w grach komputerowych.

Ponadto zmianie ulegną progi dla stowarzyszeń rejestrowych oraz przedsiębiorców przyjmujących płatność w gotówce (z równowartości 15.000 euro do równowartości 10.000 euro). W przypadku przedsiębiorców, podstawą uzyskania statusu instytucji zobowiązanej będzie również dokonanie płatności w gotówce przewyższającej 10.000 euro. W praktyce, zważywszy na konsekwencje podatkowe regulowania należności bez pośrednictwa rachunku bankowego pomiędzy przedsiębiorcami, przepis znajdzie zastosowanie najpewniej jedynie w odniesieniu do przedsiębiorców przyjmujących płatność w gotówce od osób fizycznych, niedziałających jako przedsiębiorcy lub nabywających od takich osób towary za gotówkę (np. w przypadku kupna/sprzedaży samochodu za gotówkę).

Statusu instytucji obowiązanych zostaną pozbawieni przedsiębiorcy prowadzący domy aukcyjne, antykwariaty, działalność faktoringową, działalność w zakresie obrotu metalami lub kamieniami szlachetnym i półszlachetnymi, sprzedaż komisową.

Zmiany w definicjach ustawowych

Projekt wprowadza szereg zmian porządkujących, które usuną część problemów interpretacyjnych związanych z dotychczasową ustawą. Przede wszystkim na uwagę zasługuje wprowadzenie definicji klienta oraz znaczne rozszerzenie i uproszczenie definicji transakcji.

Klientem w rozumieniu procedowanego projektu ustawy będzie osoba fizyczna, osoba prawna, lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, na rzecz której instytucja obowiązana świadczy usługi lub wykonuje czynności wchodzące w zakres prowadzonej działalności zawodowej. W szczególności dotyczyć to będzie osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, z którymi instytucje obowiązane nawiązują stosunki gospodarcze albo przeprowadzają transakcję okazjonalną.

Transakcja została natomiast zdefiniowana jako czynność prawna lub faktyczna przenosząca lub dokonywana w celu przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych. Przy czym wartości materialne zostały w projekcie ujęte szeroko i należy przez to pojęcie rozumieć nieruchomości i rzeczy ruchome, środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe i wartości dewizowe, a także, jak ujmuje to projekt „materialne i niematerialne prawa majątkowe”. Dotychczasowa doktryna prawa nie zna dychotomicznego podziału na prawa majątkowe materialne i niematerialne. Trudno zatem nadać treść temu sformułowaniu. Autorom projektu mogło chodzić o prawa majątkowe do dóbr materialnych i niematerialnych, jednak byłoby to sprzeczne z definicją transakcji. Nie sposób bowiem przenieść „własności” lub tym bardziej „posiadania” prawa.

W kolejnej części artykułu omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami!

Kontakt:

Krzysztof Witaszewski, Legal Associate

Tel.: +48 22 313 29 50
Email: poland@accace.com

To również może Cię zainteresować:
  • Zmiany w Ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – Część 2
  • Nowy pomysł Ministerstwa Finansów na zwalczanie handlu kosztami

Primary Sidebar

<< Wróć do Newsroom
Proszę wpisz swoj e-mail

Footer

Accace Polska

Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się firmą outsourcingowo-doradczą, działającą w ramach globalnej grupy Accace, lidera na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce działamy od 11 lat wykorzystując potencjał i praktyczne doświadczenie sieci ponad 600 ekspertów łączących swoją wiedzę w ramach interdyscyplinarnych zespołów. Kompleksowość oraz dbałość o wysoką jakość świadczonych usług w obszarze podatków, prawa, księgowości oraz obsługi kadrowo-płacowej, pozwala nam przełamywać standardy i oferować innowacyjne rozwiązania dla ponad 2000 Klientów, niezależnie od branży oraz skali ich biznesu.

Accace Circle

Accace działa na arenie międzynarodowej jako Accace Circle - społeczność biznesowa tworzona przez uznanych dostawców profesjonalnych usług outsourcingowych i doradczych, oparta na wspólnych wartościach zapewniających najwyższą jakość obsługi. Dzięki zaangażowaniu ponad 2000 specjalistów dostępnych w 40 krajach zapewniamy zintegrowane wsparcie dla 10 000 Klientów, głównie średnich i międzynarodowych firm z listy Fortune 500 reprezentujących różne sektory gospodarki, przygotowując ponad 170 000 pasków płacowych miesięcznie.

Nasze lokalizacje | Accace Circle

Usługi

Księgowość i Sprawozdawczość
Kadry i Płace
Doradztwo podatkowe
Doradztwo transakcyjne
Doradztwo prawne
Usługi korporacyjne i biurowe

Portale online

Portal Księgowość Online
Portal Kadry i Płace Online
Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
Portal Doradztwo Online

Zawsze w zasięgu

Nasze lokalizacje
Napisz do nas
Subskrybuj newsletter
Newsroom
Kariera


Obserwuj nas

Facebook LinkedIn Youtube


Accace Circle

© Accace wszelkie prawa zastrzeżone | Ogólne warunki użytkowania | Zastrzeżenie | Polityka plików cookie | Polityka prywatności | Oświadczenie RODO

UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
CENNE WSKAZÓWKI
PROFESJONALNA WIEDZA

Nasze aktualizacje przepisów prawnych i podatkowych ułatwiają monitorowanie najnowszych zmian dotyczących Twojej firmy. Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!

Proszę wpisz swoj e-mail

Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Dowiedz się więcej.