W celu zwiększenia sprzedaży towarów i usług przedsiębiorcy często oferują swoim klientom bony towarowe, zwane również potocznie voucherami. Dokument taki zwykle jest rodzajem dokumentu na okaziciela o określonej wartości nominalnej, który uprawnia do bezgotówkowego zakupu towarów lub usług. Odbiorcami bonów towarowych mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Vouchery są nabywane poprzez ich zapłatę ceny nominalnej, a na dokumentach określony jest okres, w jakim można bon zrealizować.
Zawarcie takiej transakcji rodzi za sobą konkretne skutki w podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego bardzo istotne jest to, aby w prawidłowy sposób ewidencjonować w księgach zrealizowanie vouchera przez klienta.
Dla celów podatku dochodowego otrzymaną zapłatę za voucher należy traktować jako zaliczkę na poczet późniejszego wykonania usług lub wydania towarów. Przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie zakupu towaru lub usługi połączonego z realizacją vouchera. W sytuacji, gdy w oznaczonym terminie ważności klient nie zrealizuje vouchera przychód podatkowy powstaje w momencie upływu ważności vouchera.
Dodatkowe informacje?
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Accace Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.