Urlop okolicznościowy należy się pracownikowi na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy. Pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy pracownika na czas obejmujący 2 dni w razie ślubu pracownika.
Pracownik może skorzystać z dni wolnych związanych z daną okolicznością, w tym przypadku własnym ślubem, po złożeniu pisemnego wniosku, w którym oświadcza, że takie zdarzenie (ślub) będzie miało miejsce lub, że miało miejsce, i po uzyskaniu akceptacji pracodawcy i przedstawieniu potwierdzenia w postaci aktu zawarcia małżeństwa.
Przepisy, nie regulują jednak, w którym momencie pracownik ma obowiązek przedstawienia dokumentu potwierdzającego wystąpienia danej okoliczności.
Tym samym, urlopu okolicznościowego w związku ze ślubem, można udzielić zanim pracownik dostarczy (tylko do wglądu) dokument potwierdzający jego zawarcie, tj. na podstawie wniosku i oświadczenia pracownika. Pracownik ma oczywiście obowiązek dostarczenia dokumentu tak szybko jak to możliwe.
Marta Pawłowska
Junior Payroll Accountant
Accace Poland
e-mail: poland@accace.com
tel.: 22 313 29 50