Finansowanie przez spółkę zagraniczną za pomocą kart paliwowych zakupu paliwa na terenie Polski przez jej kontrahentów nie stanowi transakcji łańcuchowej.
Charakterystycznym przykładem dostawy łańcuchowej jest transakcja, w której jednym z uczestników jest podmiot zagraniczny. W przypadku, gdy wystawcą karty paliwowej jest podmiot zagraniczny (niezarejestrowany dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce) i dochodzi do nabycia paliwa na terenie kraju, to:
- stacja benzynowa wystawia fakturę z wyszczególnioną stawką podatku VAT (sprzedaż krajowa),
- zagraniczny wystawca karty obciąża przedsiębiorstwo kosztem paliwa wystawiając fakturę („refakturę”) na zasadzie reverse charge (odwrotnego obciążenia),
- przedsiębiorstwo (ostatni nabywca w łańcuchu dostaw) rozlicza podatek VAT należny i naliczony z tytułu zakupu paliwa (np. za pomocą dodatkowego dokumentu wewnętrznego).
Jednakże, Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku z dnia 10.10.2013 r. uznał, iż w przypadku, gdy przyjeżdżające do Polski zagraniczne firmy transportowe tankują paliwo w Polsce, a podmiotem finansującym tę operację jest spółka z siedzibą w innym państwie członkowskim, świadcząca dla tych podmiotów usługi, spółka ta nie jest bezpośrednim dostawcą paliwa. Sąd zaznaczył, że generalnie jej rola sprowadza się do finansowania całej tej operacji, którą realizuje na rzecz przedsiębiorstwa przewozowego.
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Accace Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.
Kontakt:
Katarzyna Kopaczewska, Outsourcing DirectorTel.: +48 223 132 950 Email: poland@accace.com