Sponsoring okazuje się być nie tylko ciekawą formą reklamy, ale również sposobem na optymalizację podatkową. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie jest zarezerwowany jedynie dla dużych firm.
Polskie przepisy nie regulują wprost jakie elementy powinna zawierać umowa o sponsoring. W praktyce gospodarczej umowa ta ma zazwyczaj formę dwustronnie zobowiązującą, która odróżnia ją od umowy darowizny. Polega to na tym, iż jedna ze stron (sponsor) przekazuje drugiej stronie (sponsorowanemu) środki pieniężne, określone rzeczy lub świadczy usługi w zamian za różnego rodzaju działania o charakterze marketingowym. Przykładem może być finansowanie maratonu w zamian za umieszczenie loga na koszulkach lub banerach.
Sponsoring przynosi korzyści obu stronom umowy. Z jednej strony pozwala organizacjom pozyskać środki od prywatnych przedsiębiorstw na realizację różnych zadań społecznych. Z drugiej strony jest przez wielu ekspertów uważany za skuteczniejszą od reklamy metodę promocji i budowy wizerunku, a także pozwala obniżyć płacone podatki. Zgodnie z polskimi przepisami przekazana darowizna nie stanowi kosztu uzyskania przychodu a jedynie daje prawo do odliczenia od dochodu przekazanej kwoty nie przekraczającej 10% dochodu. Wzajemne korzyści wynikające z umowy sponsoringu powodują, że nie stanowi ona nieodpłatnego przekazania majątku, więc nie spełnia definicji darowizny. Podatnik może całą przekazaną kwotę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jeszcze większe korzyści uzyska spółka komandytowa, która nie będąc podatnikiem podatku dochodowego w żaden sposób nie może odliczyć wydatków związanych z darowizną.
Rozliczając umowę sponsoringu należy pamiętać o podatku od towarów i usług i właściwie udokumentować wykonane usługi (przekazane towary) fakturą VAT. W sytuacji gdy sponsor przekazuje jedynie środki pieniężne, fakturę wystawia tylko podmiot sponsorowany.
Kontakt: Pani Magdalena Kapka Accounting supervisor Email: poland@accace.com Tel.: +48 223 132 950