Specustawa w sprawie koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19 przyjęta przez Sejm.
Co oznacza z punktu widzenia przedsiębiorców?
W ostatnich tygodniach do Europy dotarł z Azji wirus Sars-CoV-2 (koronawirus) wywołujący chorobę COVID-19. Obawa przed epidemią skłoniła ustawodawcę do przyjęcia 3 marca 2020 ustawy mającej na celu ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się choroby wywołanej przez koronawirus.
Ustawa budzi wiele kontrowersji, nie tylko z powodu szybkości procedowania nad nią, ale również z uwagi na szczególne uprawnienia, które przyznaje władzy względem obywateli. Zawiera, jednakże kilka przepisów, które zdają się być interesujące z perspektywy przedsiębiorców.
Ustawa przewiduje możliwość polecenia pracownikowi przez pracodawcę wykonywania przez określony czas pracy zdalnej. Zgodnie z kodeksem pracy, praca zdalna to praca wykonywana poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Tym samym, nie każdy rodzaj pracy może być wykonywany zdalnie. Uzależnione jest to oczywiście od charakteru obowiązków ciążących na pracowniku, dlatego że muszą one być możliwe do spełnienia drogą elektroniczną. Rozwiązanie ma na celu uchronić pracowników przed rozprzestrzenianiem się wirusa, gdyż świadczenie pracy będzie się odbywać bez konieczności osobistego stawiennictwa w miejscu pracy.
Pracownikowi zmuszonemu do osobistej opieki nad dzieckiem w związku z zamykaniem żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli i szkół, przysługuje możliwość skorzystania z urlopu opiekuńczego. Wniosek o zwolnienie z obowiązków pracowniczych pracownik powinien przedłożyć pracodawcy. ZUS w tej sytuacji wypłaci pracownikowi zasiłek opiekuńczy za okres nieprzekraczający 14 dni. Zasiłek ten ma rekompensować ubezpieczonemu potencjalne utracone w tym okresie czasu zarobki. Przepis ten ma jednak zastosowanie tylko w przypadku gdy przyczyną zamykania wymienionych placówek jest COVID-19. W każdej innej sytuacji obowiązują dotychczasowe zasady przyznające ubezpieczonemu jedynie dwa dni płatnego urlopu opiekuńczego.
Ponadto ustawa wyłącza w pewnym zakresie stosowanie przepisów ustawy Prawo budowlane oraz zamówień publicznych. Aby przeciwdziałać COVID-19, przyjęto możliwość dokonywania zamówień na towary lub usługi niezbędne do walki z chorobą, bez stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jeżeli istnieje wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzenienia się choroby. Przepisy ustawy Prawo budowlane będą wyłączone analogicznie w przypadku potrzeby podjęcia działań budowlanych mających na celu walkę z wirusem.
Ustawa przewiduje rekompensaty dla przedsiębiorców turystycznych. Straty finansowe spowodowane odstępowaniem przez turystów od umowy lub rozwiązaniem jej przez organizatora turystyki mają być rekompensowane przez zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Powodem odstąpienia/rozwiązania umowy musi być uzasadniona obawa przed możliwością zachorowania. Jeżeli zaistnieją takie okoliczności, to przedsiębiorca turystyczny może wystąpić do Funduszu w terminie 60 dni od dnia odstąpienia/rozwiązania umowy w sprawie zwrotu wspomnianych wpłat. We wniosku należy wskazać kwotę mającą podlegać zwrotowi oraz dokumenty, które potwierdzają ten stan rzeczy. Jeżeli umowę rozwiązał organizator turystyki, należy załączyć informację o dacie, w której oświadczenie o odstąpieniu lub rozwiązaniu stało się skuteczne oraz korektę złożonej deklaracji wraz z wykazem umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi.
KONTAKT
Dominik Szupernak
Junior Associate
Tel: +48 223 132 950
E-mail: poland@accace.com