Obowiązki podatnika VAT po zawieszeniu działalności gospodarczej
Zgodnie z artykułem 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia działalności gospodarczej. Przysługuje ono na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Aby takie zawieszenie było skuteczne, należy złożyć pisemny wniosek w tej sprawie właściwemu organowi ewidencyjnemu, a w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS – właściwemu sądowi rejestrowemu.
Przedsiębiorcy, którzy czasowo zawiesili działalność gospodarczą, mogą odstąpić od obowiązku składania deklaracji VAT w okresie zawieszenia (art. 99 ust 7a ustawy o VAT). Należy jednak pamiętać, że nawet w przypadku przedsiębiorstwa, które zawiesiło działalność gospodarczą pojawiają się faktury zakupowe dokumentujące koszty związane z podtrzymaniem tej działalności (np. najem, energia, usługi księgowe) oraz podatek VAT naliczony od tych faktur.
Przedsiębiorca nawet w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej może ubiegać się o bezpośredni zwrot tego podatku na rachunek bankowy. Jednak ze względu na brak sprzedaży, zwrot ten można otrzymać w najdłuższym z możliwych terminów, czyli w ciągu 180 dni od dnia złożenia deklaracji.
Dodatkowe informacje?
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.