Jestem właścicielem firmy usługowej. Mój kontrahent spóźnia się z zapłatą. W jaki sposób powinienem obliczyć należne mi odsetki?
“W przypadku, gdy dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia. Ich wysokość jest uzależniona od treści umowy wiążącej strony. W przypadku, gdy umowa nie zawiera stosownego zapisu, wierzycielowi przysługują odsetki w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w wysokości równej sumie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i 5,5 punktów procentowych. Stopa referencyjna NBP ustalana jest przez Radę Polityki Pieniężnej i obecnie wynosi 1,5% w skali roku. Zgodnie z powyższym od 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie wynosi 7% w stosunku rocznym. Strony mogą zastrzec w umowie wyższą wysokość odsetek za opóźnienie. Nie mogą jednak być one wyższe, niż dwukrotność ustawowych odsetek za opóźnienie, czyli obecnie nie mogą przekraczać 14 %.
Należy podkreślić, że powyższe zasady nie dotyczą odsetek naliczanych przy transakcjach zawieranych między przedsiębiorcami w związku z wykonywaną przez nich działalnością, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi. W takim przypadku zastosowania nie mają przepisy Kodeksu cywilnego a przepisy Ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z jej przepisami, które weszły w życie 1 stycznia 2016 r., ustanowiona została instytucja odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych. Ich wysokość równa się sumie stopie referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i ośmiu punktów procentowych. Oznacza to, że wysokość odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych wynosi obecnie 9,50% w stosunku rocznym.”