Ze względu na częste niejasności i kontrowersje dotyczące polskich przepisów prawa podatkowego, Minister Finansów został w Ordynacji podatkowej wyposażony w narzędzie wydawania interpretacji ogólnych prawa o czym stanowi artykuł 14 a- 14 e ustawy.
Przy wydawaniu interpretacji ogólnych (ale też kontrolując prawidłowość wydanych interpretacji indywidualnych) Minister Finansów powinien uwzględniać orzecznictwo: sądów (zwłaszcza administracyjnych), Trybunału Konstytucyjnego oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej ETS). Organy podatkowe niższego szczebla nie są formalnie związane interpretacjami ogólnymi, tym niemniej takie interpretacje respektują. Interpretacja ogólna może być wydana w obecnym stanie prawnym z urzędu lub na wniosek podatnika. Z interpretacji ogólnej może skorzystać każdy podatnik, który wskaże istnienie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych. Nowa instytucja interpretacji ogólnej stanowi dla podatnika istotny instrument ochronny. Podatnik, na wniosek którego wydana zostanie interpretacja ogólna, nie jest zobowiązany, by się do tej interpretacji zastosować. Jeśli jednak jest ona korzystna, to powinien to uczynić. W takiej bowiem sytuacji organ podatkowy nie będzie mógł dokonać innej, mniej korzystnej interpretacji przepisów.
Dodatkowe informacje?
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Accace Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.