Franczyzę zdefiniować można jako system sprzedaży produktów lub usług oparty na stałej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo wyodrębnionymi podmiotami, a franczyzodawcą. Poprzez zawarcie umowy franczyzy franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy know-how, a zatem pomysł na działalność, możliwość korzystania z marki, wizerunku oraz techniki prowadzenia działalności gospodarczej. W zamian za to franczyzobiorca zobowiązuje się do prowadzenia działalności z wykorzystaniem udzielonych mu instrukcji oraz do zapłaty wynagrodzenia.
W uproszczeniu franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Franczyzobiorca prowadzi bowiem działalność we własnym imieniu i na swoją rzecz. Franczyzodawca ma jednak prawo kontroli franczyzobiorcy, czy działa on zgodnie z postanowieniami umowy franczyzy, ważne jest zatem uważne przeanalizowanie jakie ograniczenia nakłada umowa.
Prawidłowo skonstruowana umowa franczyzowa ma pewne typowe elementy. Z całą pewnością należy do nich określenie praw własności należących do franczyzodawcy – dotyczy to głównie kwestii znaków towarowych, nazw handlowych oraz know-how. Ponadto umowa reguluje prawa oraz obowiązki franczyzobiorcy, czas jej obowiązywania, formę wynagrodzenia franczyzodawcy. W praktyce umowy franczyzowe zawierają szereg dodatkowych postanowień m. in. klauzulę poufności, czy zakazu konkurencji.
Umowa franczyzowa jest umową nienazwaną, co oznacza, że jej ostateczny kształt zależy od stron. Ta dowolność formułowania kontraktów bywa wykorzystywana, warto zatem dokładnie przestudiować umowę przed jej podpisaniem. Przykładem niekorzystnych zapisów przemycanych w umowach franczyzowych mogą być zapisy dotyczące zakazu konkurencji wobec franczyzodawcy obejmujące okres po zakończeniu współpracy albo zobowiązanie do niewiązania się z inną siecią przez okres dłuższy niż rok.
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.
Kontakt:
Pani Agnieszka Samborska
Corporate services manager Tel.: +48 22 313 29 50 Email: poland@accace.com