• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Email: poland@accace.com

Tel.: +48 22 313 29 50

Skontaktuj się z nami
Subskrybuj newsletter
  • Lokalizacje
  • Strony lokalne
    • Ogólna (Angielski)
    • Ogólna (Niemiecki)
    • Czechy
    • Niemcy
    • Węgry
    • Polska
    • Republika Południowej Afryki
    • Rosja
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Ukraina
    • USA

Accace Polska

Świadczymy usługi księgowe, kadrowo-płacowe z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. Doradztwo podatkowe, prawne

  • O Nas
    • Kim jesteśmy
    • Accace Circle
    • Poznaj nasz zespół
    • Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CRS)
  • Usługi
    • OUTSOURCING
    • Usługi księgowe i sprawozdawcze dla firm
    • Portal Księgowość Online
    • Usługi kadrowo-płacowe
    • Portal Kadry i Płace Online
    • Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
    • DORADZTWO
    • Doradztwo transakcyjne
    • Doradztwo podatkowe
    • Doradztwo prawne
    • Doradztwo prawne RODO
    • Usługi korporacyjne i biurowe
    • Portal Doradztwo Online
  • COVID-19
  • Newsroom
  • Kariera
    • Oferty pracy
    • Kim jesteśmy?
    • Nasze wartości
    • Historie awansów
    • Jak dbamy?
    • Nasze działania
    • Wolontariat
  • Wydarzenia
  • Lokalizacje

Tarcza antykryzysowa – dopłaty do wynagrodzeń| News Flash

6 Kwi 2020

Nowe przepisy wprowadzone „Tarczą Antykryzysową” mają na celu wsparcie przedsiębiorców poprzez częściowe współfinansowanie wynagrodzeń pracowników. Rozwiązania te zostały przewidziane w dwóch przypadkach:  przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.

Czym są przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy?

Zgodnie z ustawą z dnia 15 marca 2019 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy:

  • przestojem ekonomicznym jest okres niewykonywania pracy przez pracownika, a pozostającego w gotowości do pracy z przyczyn go niedotyczących;
  • obniżonym wymiarem czasu pracy jest obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn go niedotyczących, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Zgodnie z „Tarczą Antykryzysową”, przedsiębiorca u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może obniżyć wymiar czasu pracy o 20%,  jednak nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

W jaki sposób wprowadza się przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy?

Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy ustala się w porozumieniu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi, lub jeżeli u pracodawcy działa jedna organizacja związkowa, z zakładową organizacją związkową.

Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, ww. warunki ustala się w porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Należy dodać, że w przypadku trudności w przeprowadzeniu wyborów przedstawicieli pracowników z powodu COVID-19, porozumienie to może być zawarte z przedstawicielami pracowników wybranymi przez pracowników uprzednio dla innych celów.

Pracodawca przekazuje kopię porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 5 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia.

Rozwiązania dotyczące przestoju

Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50% i nie niższe od kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Ponadto, jeżeli w następstwie wystąpienia COVID-19, dochodzi do przestoju ekonomicznego, przedsiębiorca może zwrócić się z wnioskiem o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników maksymalnie do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (1300 zł brutto na pracownika).

Rozwiązania dotyczące obniżonego wymiaru czasu pracy

Z wnioskiem o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych może zwrócić się również przedsiębiorca, który objął pracowników obniżonym wymiarem czasu pracy.

W tej sytuacji, dofinansowanie przysługuje do wysokości połowy wynagrodzenia jednak nie więcej niż  40% przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS.

Zarówno przedsiębiorcom wprowadzającym przestój, jak i tym wprowadzającym obniżony wymiar czasu pracy przysługują środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od wyżej wymienionych świadczeń.

Warunki otrzymania świadczeń

1. Spadek obrotów

 Aby otrzymać wyżej wymienione świadczenia, przedsiębiorca musi wykazać spadek obrotów:

  • nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających po 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku. Obrót ten porównuje się następnie do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego;
  • nie mniej niż 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.

2. Brak zaległości

Dodatkowo przedsiębiorca nie może mieć zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.

Okres otrzymywania świadczeń

Świadczenia i środki, o których mowa powyżej, przysługują przez łączny okres 3 miesięcy przypadających po dacie podpisania umowy z Funduszem.

Kto jest pracownikiem?

 Zgodnie z „Tarczą Antykryzysową” pracownikiem jest zarówno osoba zatrudniona na umowę o pracę jak i osoba zatrudniona w oparciu o umowę o pracę nakładczą, umowę zlecenia oraz inną umowę o świadczenie usług.

Art. 15g ust. 1 – 12, 16 i 19 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Chcesz otrzymywać więcej informacji o Covid-19? Zapisz się na Newsletter!

KONTAKT

Agnieszka Samborska
Legal Adviser
Tel: +48 22 313 29 53
E-mail: agnieszka.samborska@accace.com

Tarcza finansowa PFR dla MŚP – kontrola przyznania i wydatkowania środków | News Flash

on 01 października 2020
Więcej

Zmiany dla wniosków o zwolnienie z opłacania składek ZUS za marzec, kwiecień i maj | News Flash

on 27 sierpnia 2020
Więcej

Zwolnienie z czynszu najmu w galeriach handlowych | News Flash

on 23 lipca 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa 4.0 – praca zdalna | News Flash

on 01 lipca 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa 4.0 – świadczenia pieniężne przysługujące pracownikowi w związku z zakończeniem pracy | News Flash

on 26 czerwca 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa 4.0 – przymusowe urlopy | News Flash

on 25 czerwca 2020
Więcej

Ofensywa rządowej Tarczy antykryzysowej – uruchomienie Tarczy finansowej PFR | News Flash

on 14 maja 2020
Więcej

Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju | News Flash

on 28 kwietnia 2020
Więcej

COVID-19: Wpływ na umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania | News Flash

on 24 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa 2.0 – zwolnienie z ZUS | News Flash

on 22 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – uelastycznienie czasu pracy | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – zasiłek opiekuńczy | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – wydłużenie ważności orzeczeń lekarskich | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – odroczenie obowiązku PPK | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – samozatrudnieni oraz pracownicy na umowach cywilnoprawnych | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa – przesunięcie terminu zgłoszeń do Centralnego Rejestru Beneficjenta Rzeczywistego| News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

Tarcza antykryzysowa Covid-19 – rządowy pakiet ochronny dla przedsiębiorców | News Flash

on 06 kwietnia 2020
Więcej

TARCZA ANTYKRYZYSOWA – projekt rządu w związku z epidemią koronawirusa

on 20 marca 2020
Więcej

COVID-19: Ogłoszenie dla klientów i partnerów biznesowych

on 18 marca 2020
Więcej

Specustawa w sprawie koronawirusa

on 12 marca 2020
Więcej

Primary Sidebar

<< Wróć do Newsroom
Proszę wpisz swoj e-mail

Footer

Accace Polska

Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się firmą outsourcingowo-doradczą, działającą w ramach globalnej grupy Accace, lidera na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce działamy od 11 lat wykorzystując potencjał i praktyczne doświadczenie sieci ponad 600 ekspertów łączących swoją wiedzę w ramach interdyscyplinarnych zespołów. Kompleksowość oraz dbałość o wysoką jakość świadczonych usług w obszarze podatków, prawa, księgowości oraz obsługi kadrowo-płacowej, pozwala nam przełamywać standardy i oferować innowacyjne rozwiązania dla ponad 2000 Klientów, niezależnie od branży oraz skali ich biznesu.

Accace Circle

Accace działa na arenie międzynarodowej jako Accace Circle - społeczność biznesowa tworzona przez uznanych dostawców profesjonalnych usług outsourcingowych i doradczych, oparta na wspólnych wartościach zapewniających najwyższą jakość obsługi. Dzięki zaangażowaniu ponad 2000 specjalistów dostępnych w 40 krajach zapewniamy zintegrowane wsparcie dla 10 000 Klientów, głównie średnich i międzynarodowych firm z listy Fortune 500 reprezentujących różne sektory gospodarki, przygotowując ponad 170 000 pasków płacowych miesięcznie.

Nasze lokalizacje | Accace Circle

Usługi

Księgowość i Sprawozdawczość
Kadry i Płace
Doradztwo podatkowe
Doradztwo transakcyjne
Doradztwo prawne
Usługi korporacyjne i biurowe

Portale online

Portal Księgowość Online
Portal Kadry i Płace Online
Portal Ewidencja Czasu Pracy Online
Portal Doradztwo Online

Zawsze w zasięgu

Nasze lokalizacje
Napisz do nas
Subskrybuj newsletter
Newsroom
Kariera


Obserwuj nas

Facebook LinkedIn


Accace Circle

© Accace wszelkie prawa zastrzeżone | Ogólne warunki użytkowania | Zastrzeżenie | Polityka plików cookie | Polityka prywatności | Oświadczenie RODO

UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
CENNE WSKAZÓWKI
PROFESJONALNA WIEDZA

Nasze aktualizacje przepisów prawnych i podatkowych ułatwiają monitorowanie najnowszych zmian dotyczących Twojej firmy. Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!

Proszę wpisz swoj e-mail

Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Dowiedz się więcej.