UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Bieżący rok to pierwszy okres sprawozdawczy, za który duże przedsiębiorstwa będą zobowiązane przygotować i upublicznić sprawozdanie o podatku dochodowym CbC. Jest to efekt implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2101, nakładającej na grupy kapitałowe oraz jednostki samodzielne obowiązek raportowania danych o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych istotnych informacji podatkowych.
Nowy obowiązek obejmie zarówno spółki z siedzibą na terenie UE, jak i przedsiębiorstwa prowadzące działalność w Unii jedynie poprzez oddziały lub spółki zależne. W Polsce dyrektywa została wdrożona poprzez nowelizację ustawy o rachunkowości, w której dodano rozdział 6b zatytułowany „Sprawozdanie o podatku dochodowym”. Przepisy te określają katalog jednostek zobowiązanych, zakres ujawnianych informacji oraz zasady publikacji i udostępniania sprawozdania.
Obowiązek przygotowania, publikacji i udostępnienia sprawozdania o podatku dochodowym CbC spoczywa na:
Powyższy obowiązek sprawozdawczy będzie dotyczył wyłącznie jednostki dominującej najwyższego szczebla i jednostki samodzielnej będących:
Z raportowania wyłączone będą:
Jednostka dominująca najwyższego szczebla to jednostka dominującą, która sporządza roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe obejmujące największą możliwą liczbę jednostek powiązanych z grupy kapitałowej.
Jednostka samodzielna to jednostka, która nie jest częścią grupy kapitałowej.
Obowiązek sporządzania, publikowania i udostępniania sprawozdania o podatku dochodowym obejmie również wskazane w ustawie jednostki zależne oraz oddziały. Obowiązek raportowy będzie dotyczył sprawozdania o podatku dochodowym odpowiednio jednostek dominujących najwyższego szczebla albo jednostek samodzielnych mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu poza terytorium EOG.
Do sporządzania, publikowania i udostępniania sprawozdań o podatku dochodowym CbC będą zobowiązane:
W duchu ogłoszonych zapowiedzi, być może dla części podatników warto ponownie rozważyć wdrożenie instrumentu typu APA (uprzednie porozumienia cenowe). Jest to porozumienie w sprawach ustalenia cen transferowych między podatnikiem a organem podatkowym. W takiej umowie, organ akceptuje wybór i sposób stosowania metody weryfikacji ceny transferowej używanej w relacjach podatnika z podmiotami powiązanymi. Dla podatników APA mogą stanowić skuteczne narzędzie ograniczenia ryzyka związanego z agresywną optymalizacją podatkową, minimalizując możliwość kwestionowania cen transferowych przez organy podatkowe.
W przypadku, gdy pomimo wnioskowania do jednostki dominującej najwyższego szczebla lub jednostki samodzielnej jednostki zależne oraz oddziały nie otrzymają sprawozdania o podatku dochodowym CbC to będą zobowiązane do sporządzenia, publikacji i udostępnienia sprawozdania o podatku dochodowym dotyczącego jednostki dominującej najwyższego szczebla lub jednostki samodzielnej zawierającego informacje, które posiadają, uzyskały lub nabyły.
Dodatkowo jednostka zależna albo oddział zobowiązane będą do sporządzenia oświadczenia stwierdzającego brak otrzymania sprawozdania o podatku dochodowym (lub informacji niezbędnych do jego sporządzenia) od jednostki dominującej najwyższego szczebla albo jednostki samodzielnej.
Sprawozdanie przygotowywane na dzień bilansowy musi obejmować całą działalność jednostki dominującej najwyższego szczebla lub jednostki samodzielnej oraz wszystkich ujętych w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy. W treści dokumentu powinny znaleźć się następujące informacje:
1) nazwa jednostki dominującej najwyższego szczebla albo jednostki samodzielnej oraz wykaz wszystkich jednostek zależnych, które zostały ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jednostki dominującej najwyższego szczebla, w odniesieniu do danego roku obrotowego, mających siedzibę w państwie należącym do EOG lub w jurysdykcjach podatkowych wymienionych w załącznikach I i II do konkluzji Rady;
2) rok obrotowy;
3) waluta prezentacji sprawozdania o podatku dochodowym;
4) krótki opis charakteru działalności;
5) liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty;
6) przychody, w tym z transakcji ze stronami powiązanymi, przez które rozumie się podmioty powiązane zdefiniowane w MSR, które stanowią:
a) suma przychodów, z wyłączeniem korekt wartości i dywidend otrzymanych od jednostek powiązanych – w przypadku jednostek mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie stosują MSR,
b) przychody w rozumieniu ram sprawozdawczości finansowej, na podstawie których są sporządzane sprawozdania finansowe, z wyłączeniem korekt wartości i dywidend otrzymanych od jednostek powiązanych – w przypadku innym niż określony w lit. a;
7) kwota zysku lub straty przed opodatkowaniem;
8) kwota podatku dochodowego należnego w danym roku obrotowym, która stanowi bieżące obciążenie podatkowe z tytułu podlegających opodatkowaniu zysków lub strat w roku obrotowym rozpoznanym przez jednostki i oddziały w danej jurysdykcji podatkowej, bez uwzględniania podatku odroczonego i rezerw na warunkowe zobowiązania podatkowe;
9) kwota podatku dochodowego zapłaconego w danym roku obrotowym przez jednostki i oddziały w danej jurysdykcji podatkowej, w tym kwotę podatku u źródła zapłaconego przez inne jednostki w odniesieniu do płatności na rzecz jednostek i oddziałów w ramach grupy kapitałowej;
10) kwota niepodzielonego zysku z lat ubiegłych na koniec danego roku obrotowego, obejmującą kwotę zysku z ubiegłych lat obrotowych i kwotę zysku z danego roku obrotowego, co do którego nie podjęto decyzji o podziale, przy czym w przypadku oddziałów niepodzielony zysk z lat ubiegłych oznacza niepodzielony zysk z lat ubiegłych jednostki, która utworzyła dany oddział;
11) oświadczenie, że sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z przepisami.
Sprawozdanie o podatku dochodowym CbC należy przygotować:
Pierwsze sprawozdanie dotyczyć będzie roku obrotowego rozpoczynającego się po 21 czerwca 2024 r.
Oznacza to, że dla przedsiębiorstw, których rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, pierwsze sprawozdanie będzie dotyczyło roku obrotowego 2025, a jego publikacja będzie musiała nastąpić do 31 grudnia 2026 roku.
Kierownik jednostki jest zobowiązany:
W przypadku jednostki zależnej albo oddziału kierownik jednostki, w terminie 12 miesięcy od dnia bilansowego, zobowiązany będzie:
1) złożyć we właściwym rejestrze sądowym sprawozdanie o podatku dochodowym sporządzone odpowiednio przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla albo jednostkę samodzielną, jeżeli jednostka zależna albo oddział zostały wskazane do złożenia sprawozdania o podatku dochodowym do rejestru lub złożyć sprawozdanie o podatku dochodowym wraz z oświadczeniem stwierdzającym, że odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla albo jednostka samodzielna nie udostępniła sprawozdania o podatku dochodowym lub informacji niezbędnych do jego sporządzenia
2) zamieścić sprawozdanie o podatku dochodowym (w przypadku sprawozdania o podatku dochodowym przygotowanym samodzielnie również oświadczenie stwierdzające, że odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla albo jednostka samodzielna nie udostępniła sprawozdania o podatku dochodowym lub informacji niezbędnych do jego sporządzenia) na stronie internetowej jednostki zależnej albo oddziału, przy czym sprawozdanie i oświadczenie są udostępniane na tej stronie przez okres co najmniej 5 lat.
Wprowadzenie sprawozdania o podatku dochodowym CbC nie wpływa na obowiązki związane z raportami CbC-R i powiadomieniami CbC-P. Nadal należy je przygotowywać w dotychczasowym zakresie i terminach. Nowy obowiązek stanowi dodatkowe narzędzie transparentności podatkowej, uzupełniające dotychczasowy system raportowania.
Więcej informacji na temat raportu CbC-R znajdziesz w naszym Przewodniku po cenach transferowych.
Accace wspiera przedsiębiorstwa w identyfikacji obowiązku przygotowania sprawozdania o podatku dochodowym CbC, a także w opracowaniu, publikacji i wdrożeniu procedur wewnętrznych zapewniających zgodność z przepisami. Oferujemy również doradztwo w zakresie dotychczasowych raportów CbC-R i powiadomień CbC-P, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo podatkowe i sprawozdawcze. Zapraszamy do kontaktu.
Źródła: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000619/U/D20240619Lj.pdf