UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Regulacje dotyczące cen transferowych (TP) jeszcze nigdy nie przeżywały tak spokojnego okresu. Po zmianach z 2022 roku (włączenie oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji do TPR, nowe terminy sprawozdawcze), kolejne lata nie przyniosły rewolucji na krajowym podwórku TP. Nie oznacza to jednak, że podatnicy siedzą z założonymi rękoma i pilnują słynnych progów. W poniższym artykule zwracamy uwagę na wciąż kontrowersyjne kwestie związane z przygotowaniem dokumentacji za 2023 rok.
Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
W świetle ustawy[1] lokalna dokumentacja sporządzana jest dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość przekracza próg dokumentacyjny:
Odrębny próg dotyczy sytuacji, w której transakcja jest realizowana z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium kraju stosującego szkodliwą konkurencję podatkową, lub zagranicznym zakładem położonym na terytorium, lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową i wynosi wówczas:
Ze względu na progi dokumentacyjne, istotnym staje się zrozumienie jak identyfikować transakcję kontrolowaną oraz jak prawidłowo określać wartość poszczególnych rodzajów transakcji kontrolowanych.
Ustawodawca wskazał, że transakcja kontrolowana[2] to identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.
Taka definicja nie była jednak wystarczająco klarowna pod kątem prawnym i budziła wiele niejasności, w związku z tym Minister Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa wyjaśnił to zagadnienie w drodze interpretacji ogólnej[3].
Zgodnie z jej treścią, transakcja kontrolowana zawiera trzy elementy składowe:
Łączne wystąpienie tych elementów wskazuje, że podejmowane działania stanowią transakcję kontrolowaną.
Wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym ustala się bez względu na liczbę dokumentów księgowych, dokonanych lub otrzymanych płatności oraz podmiotów powiązanych, z którymi zawierana jest transakcja kontrolowana.
Przy ocenie czy dana transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny należy uwzględnić:
Transakcje o jednorodnym charakterze definiuje się poprzez podobieństwo w zakresie przedmiotu oraz kluczowych elementów transakcji, które mają znaczenie dla cen transferowych, takich jak istotne funkcje, aktywa, ryzyka, metoda ustalania ceny czy główne warunki płatności.
Wartość transakcji określa się na podstawie otrzymanych lub wystawionych faktur, umów lub innych dokumentów, otrzymanych lub przekazanych płatności. Wartość tę pomniejsza się o podatek VAT oraz gdy wartość ta wyrażona jest w walucie obcej, przelicza się ją na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień realizacji operacji gospodarczej lub zawarcia umowy.
Zgodnie z treścią przepisów oraz Wydania IV Pytań i Odpowiedzi za wartość transakcji uznaje się wartości zgodne z poniższym podsumowaniem. W przypadku:
Za wartość transakcji należy rozumieć najwyższą kwotę udostępnionego kapitału w danym okresie raportowym wynikającym z umowy lub innych dokumentów z pominięciem odsetek, marż, prowizji i innych płatności związanych z udzieleniem finansowania.
W przypadku akredytywy należy przyjąć kwotę akredytywy wynikającą z umowy lub innych dokumentów.
Prawidłowe ustalenie wartości kapitału dla transakcji finansowych, takich jak pożyczka jest kluczowe między innymi ze względu na sprzeczne stanowiska organów podatkowych. Wedle pierwotnego podejścia wyrażanego w interpretacjach indywidualnych pożyczka, której wartość (kapitału) wynosiła 10 mln zł (przekraczała próg dokumentacyjny) podlegała obowiązkowi sporządzania dokumentacji lokalnej oraz składania Informacji o cenach transferowych aż do momentu całkowitej jej spłaty.
W późniejszym okresie stanowisko to negowało opracowanie Ministerstwa Finansów „Pytania i Odpowiedzi dotyczące Informacji o cenach transferowych”, a następnie stanowisko zostało utrwalone w odpowiedzi na interpelację poselską. Zgodnie z treścią tych wyjaśnień za wartość transakcji należy rozumieć najwyższą kwotę udostępnionego kapitału w danym okresie raportowym, wynikającym z umowy lub innych dokumentów z pominięciem odsetek, marż, prowizji i innych płatności związanych z udzieleniem finansowania. W związku z powyższym, gdy wartość transakcji spada poniżej 10 mln (próg dokumentowania) podatnik nie ma obowiązków dokumentacyjnych w stosunku do tej transakcji.
Jak pokazuje praktyka, wyzwaniem jest nie tylko sporządzenie kompletnej dokumentacji cen transferowych, udowodnienie rynkowej marży czy wywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych, ale również samo zidentyfikowanie transakcji podlegających dokumentowaniu. Przy ustalaniu zakresu dokumentacyjnego pojawiają się niejasne definicje (jednorodność), zmieniające się podejście do kluczowego parametru (wartość transakcji finansowych), a pamiętać trzeba również o takich aspektach jak utrata ważności analizy porównawczej.
Zachęcamy podatników, aby z odpowiednim wyprzedzeniem przeanalizowali transakcje zrealizowane z podmiotami powiązanymi. Nasz zespół ekspertów jest gotów pomóc na każdym etapie prac przy dokumentacji cen transferowych.
[1] Art. 11k ust.1, ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805)
[2] Art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805)
[3] Interpretacja ogólna nr DCT1.8203.4.2020 Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. w sprawie definicji transakcji kontrolowanej