W kwietniu 2013 roku weszła w życie duża nowelizacja w podatku VAT, która wprowadziła listę zmian w różnych obszarach działalności przedsiębiorstw, których dotyczy ten podatek. Jednym z takich obszarów jest podejście do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Podstawowe zmiany w tym zakresie polegają na doprecyzowaniu (w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT), że przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie będzie stosowany do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to nastąpi na cele związane z działalnością gospodarczą. W artykule 3 po nowelizacji nie ma już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Oznacza to, że nie będzie uznawane za odpłatną dostawę towarów tylko wykorzystanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów).
Aby właściwie określić obowiązek w podatku VAT w pierwszej kolejności należy ustalić czy drukowany materiał informacyjny i reklamowy ma wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta. Jeśli nie – będzie to katalog czy ulotka to nie podlega on opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeśli tak – będzie to na przykład kalendarz z reklamami to będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, chyba że będzie spełniał definicję prezentu o małej wartości. Wówczas przekazanie nieodpłatne takiego kalendarza na cele związane z działalnością gospodarczą będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje?
Jeżeli są Państwo zainteresowani szczegółami dotyczącymi omawianego zagadnienia, uprzejmie prosimy o kontakt.