UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) 15 października 2020 r. wydał wyrok (sygn. C-335/19), który niewątpliwie ucieszy niejednego polskiego podatnika VAT. Trybunał orzekł, że niezgodne z prawem UE są polskie przepisy, które uzależniają prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na złe długi” od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tej ulgi dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, zaś wierzyciel był w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej nadal zarejestrowany jako podatnik VAT.
Polska ustawa o VAT zawiera regulacje zezwalającą podatnikowi, który nie otrzymał zapłaty z tytułu dokonanej dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, na obniżenie pierwotnie wykazanej kwoty podatku należnego, o ile nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona (tzw. ulga na złe długi).
Jednak krajowy ustawodawca możliwość skorzystania z „ulgi na złe długi” uzależnił od spełnienia szeregu dodatkowych warunków. Między innymi wymagane jest, aby dłużnik nie był w trakcie postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji oraz aby zarówno wierzyciel, jak i dłużnik byli zarejestrowanymi podatnikami VAT. Te właśnie warunki były przedmiotem omawianego wyroku TSUE.
Sprawa dotyczyła polskiej spółki będącej czynnym podatnikiem VAT, która wystawiła na rzecz jednego ze swoich kontrahentów fakturę VAT z tytułu wykonanych usług doradztwa podatkowego. W chwili świadczenia usług kontrahent ten był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego, został jednak postawiony w stan likwidacji w okresie 150 dni od upływu terminu zapłaty.
W pierwszej kolejności spółka zwróciła się do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w celu ustalenia czy pomimo postawienia kontrahenta w stan likwidacji po wykonaniu danych usług, będzie mogła skorzystać z obniżenia podstawy opodatkowania VAT z uwagi na niewywiązanie się z płatności wierzytelności wynikającej z wystawionej faktury. Minister Finansów w interpretacji podatkowej orzekł, iż spółka nie może skorzystać z „ulgi na złe długi. W ocenie Ministra Finansów brak spełnienia któregokolwiek z warunków nałożonych przez krajowego ustawodawcę pozbawia podatnika prawa do skorzystania z ulgi na złe długi, a przepisy unijne przyznają podatnikom prawo do skorzystania z ulgi na złe długi po spełnieniu warunków określonych przez poszczególne państwa członkowskie. Spółka nie zgodziła się ze stanowiskiem Ministra Finansów i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który orzekł, iż kwestionowane przepisy ustawy o VAT nie naruszają wymogów wynikających z prawa Unii. Spółka nie dała za wygraną i sprawa trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny, który zawiesił postępowanie i zwrócił się do TSUE z następującymi pytaniami prejudycjalnymi:
Odpowiadając na zadane pytania TSUE orzekł, iż art. 90 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, iż stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania VAT od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, zaś wierzyciel w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej był nadal zarejestrowany jako podatnik VAT.
Omawiany wyrok stanowi podstawę do skorzystania z „ulgi na złe długi” przez podatników, których kontrahenci znaleźli się w stanie upadłości lub likwidacji, a także przez podatników, których kontrahenci w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z ulgi nie byli już zarejestrowani jako podatnicy VAT.
W przypadku, gdy polski podatnik chce skorzystać z „ulgi na złe długi”, a nie spełnia jedynie wymienionych powyżej przepisów krajowych, może powoływać się przed sądami krajowymi w sporze z organami podatkowymi bezpośrednio na przepis art. 90 ust. 1 Dyrektywy 2006/112. Krajowy Sąd rozpatrujący sprawę, będzie zobowiązany do pominięcia niezgodnych z Dyrektywą 2006/112 przepisów polskiej ustawy o VAT.
Szczególnie w czasach pandemii oraz ogólnoświatowych problemów gospodarczych taka możliwość może być nieoceniona dla bardzo wielu podatników.
Warto również podkreślić, że omawiany wyrok ma zastosowanie także do zdarzeń przeszłych i daje możliwość wznowienia zakończonych już postępowań podatkowych. W takim przypadku trzeba jednak pamiętać, że wznowienie postępowania może nastąpić tylko na żądanie strony wniesione w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia TSUE w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło: Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Deklaracje podatkowe i zgodność z przepisami | Bieżące doradztwo podatkowe | Portal doradztwo online