UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce najważniejszych informacji i obowiązków związanych z rejestrem BDO. Odpowiemy na wątpliwości związane z działalnością tego Rejestru oraz z potrzebą dokonania rejestracji firmy w rejestrze BDO. Artykuł przybliży Państwu tematykę związaną z gospodarką odpadami i nie tylko.
Na świecie od wielu lat obserwuje się wzrost zainteresowania ochroną klimatu i środowiska. Unia Europejska przygląda się tendencjom światowym i staje się niejako pionierem rozwiązań, które mają wesprzeć Europejczyków. Działania Unii skupiają się w tym zakresie na mobilizacji Państw członkowskich i ich obywateli w kierunku wdrażania takich rozwiązań, które prowadzić mają do ograniczenia emisji spalin i szerokorozumianej degradacji środowiska. Wobec naglących wyzwań, przed którymi stoi obecnie Europa i świat, na wysokim szczeblu centralnym Unii podjęto decyzję o wdrożeniu różnorakich regulacji mających zaprowadzić porządek w kwestii wytwarzania i gospodarowania odpadami. Tym samym w Polsce przepisy dotyczące gospodarki odpadami opierają się głównie na prawodawstwie Unii Europejskiej. Kluczowym aktem prawnym jest ustawa o odpadach z 2012 roku, która implementuje dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (zmieniona dyrektywa ramowa).
Prawidłowe gospodarowanie odpadami to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stoją współcześni przedsiębiorcy. Obowiązki te wynikają nie tylko z rosnącej świadomości ekologicznej, ale również z wymogów ustawowych. Jednym z głównych narzędzi administracyjnych pozwalających państwu monitorować i kontrolować gospodarkę odpadami jest Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli BDO. Obowiązek rejestracji w BDO oraz prowadzenia odpowiedniej dokumentacji dotyczy tysięcy przedsiębiorców, nierzadko nieświadomych istnienia tych wymogów.
W związku z powyższym wyjaśniamy, kogo dotyczy obowiązek rejestracji w systemie BDO, jakie obowiązki się z tym wiążą, jakie mogą wystąpić konsekwencje ich niedopełnienia oraz w jaki sposób nasza kancelaria może wesprzeć Państwa firmę w zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami.
BDO to ogólnopolska, elektroniczna baza danych, której głównym celem jest kontrola i monitorowanie gospodarki odpadami. Została utworzona na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2023 r., poz. 1587 z późn. zm.). System ma na celu eliminację nielegalnego pozbywania się odpadów, poprawę przejrzystości rynku odpadowego i wspieranie obiegu zamkniętego.
BDO składa się z kilku modułów, m.in.:
Obowiązek rejestracji w BDO dotyczy nie tylko podmiotów typowo zajmujących się odpadami, lecz także wielu przedsiębiorstw z pozoru niezwiązanych z gospodarką odpadami. Rejestracji muszą dokonać m.in.:
Wszystkie te podmioty, w zakresie w jakim wprowadzają do obrotu odpady, są zobowiązane do rejestru BDO oraz rozliczania się z wytwarzanych odpadów.
Uwaga: Brak rejestracji przy istniejącym obowiązku może skutkować grzywną do 1 000 000 zł!
W tym miejscu, niezbędnym jest odpowiedzenie na pytanie czym jest odpad. Jednoznaczna ocena tego zagadnienia nie jest sprawą oczywistą i każdy przypadek wymaga odrębnej weryfikacji i analizy, jednakże kierując się polskim ustawodawstwem w tym zakresie (Ustawa o odpadach – art. 3 ust. 1 pkt 6), należy wskazać, że:
odpadem jest każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do ich pozbycia się jest obowiązany.
W praktyce oznacza to, że nawet pozornie niegroźne lub codzienne materiały mogą zostać zakwalifikowane jako odpady, jeżeli nie są już wykorzystywane i mają zostać usunięte.
Przykłady typowych odpadów powstających przy prowadzeniu działalności gospodarczej:
Ocena, czy dana substancja jest odpadem, ma kluczowe znaczenie dla określenia obowiązków firmy wobec rejestru BDO.
Sam wpis do rejestru BDO to dopiero początek. Podmioty zarejestrowane muszą:
Za naruszenie przepisów dotyczących BDO ustawodawca przewidział dotkliwe sankcje:
Proces może być skomplikowany, szczególnie dla firm o szerokim spektrum działalności. Poniżej przedstawiamy główne elementy, które czekają Państwa w przypadku zidentyfikowania potrzeby wdrożenia rozwiązań BDO.
Nie wystarczy tylko przekazać odpady. Trzeba to zrobić zgodnie z prawem:
Obowiązki związane z BDO są złożone, zmienne i często niedostrzegane przez przedsiębiorców do czasu kontroli lub wezwania z urzędu. Zachęcamy Państwa do skontaktowania się z naszą kancelarią w celu dokonania analizy Państwa działalności pod kątem obowiązków związanych z rejestrem BDO. Zachęcamy Państwa do skorzystania z przygotowanej przez nas checklisty pozwalającej stwierdzić wstępnie czy obowiązki związane z BDO dotyczą również Państwa firmy.
Nasza kancelaria specjalizuje się w doradztwie środowiskowym dla przedsiębiorców.
Oferujemy:
Dzięki naszemu wsparciu mają Państwo pewność, że działalność jest prowadzona zgodnie z obowiązującym prawem.