Wróć do Newsroom
Krajowy System e-Faktur (KSeF) | eBook
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

JPK_VAT z deklaracją – rewolucyjne zmiany w raportowaniu | News Flash

7 października 2020

Długo zapowiadane zmiany w zakresie ewidencjonowania transakcji dla celów podatku VAT stały się faktem. Otóż 1 października 2020 r. weszły w życie nowe przepisy, na mocy których podatnicy nie będą już składać osobno deklaracji  VAT-7 i VAT-7K oraz pliku JPK.

Pobierz w formacie PDF

Istota zmian

Dotychczasowy proces raportowania został zastąpiony nowym dokumentem elektronicznym JPK_VAT z deklaracją, który składa się z dwóch elementów – części ewidencyjnej i części deklaracyjnej. Nowa struktura JPK_V7M ma zastosowanie dla podatników rozliczających się miesięcznie, natomiast JPK_V7K dotyczy małych podatników, którzy korzystają z rozliczeń kwartalnych.

Wszyscy podatnicy, niezależnie czy mają status dużych, średnich, małych przedsiębiorstw, jak również mikroprzedsiębiorcy są zobowiązani do raportowania transakcji z wykorzystaniem nowej struktury JPK od rozliczenia za okresy począwszy od 1 października br., w szczególności:

  • podatnicy rozliczający miesięcznie są zobowiązani złożyć jeden plik, który ma zawierać jednocześnie część ewidencyjną oraz deklaracyjną
    tj. JPK za październik do 25 listopada
  • podatnicy rozliczający się kwartalnie zobowiązani są do składania JPK_VAT z wypełnioną tylko częścią ewidencyjną za pierwsze 2 miesiące każdego kwartału. Natomiast po zakończeniu danego kwartału będą zobowiązani wypełnić część ewidencyjną za 3 miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał
    tj. przy JPK za 4Q tylko część ewidencyjna JPK do 25 listopada, tylko część ewidencyjna JPK do 25 grudnia, a cześć ewidencyjna za ostatni miesiąc oraz cześć deklaracyjna za wszystkie okresy kwartału do 25 stycznia 2021 r.

Istotą reformacji całego procesu ewidencjonowania dokonywanych transakcji gospodarczych jest rozszerzenie zakresu przekazywanych informacji do organów administracji skarbowej. Nowa struktura JPK przewiduje oznaczanie:

  • wybranych kategorii towarów i usług za pomocą kodów GTU (10 dla towarów oraz 3 dla usług)
  • rodzaju transakcji i szczególnych procedur
  • rodzaju dokumentów: dowodów sprzedaży i nabycia.

Poznaj nowe oznaczenia

Oznaczenia Identyfikujące Dostawy Towarów I Świadczenia Usług (Tylko Faktyczna Sprzedaż)

GTU_01

Dostawa napojów alkoholowych – alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

GTU_02

Dostawa towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, o wyłącznie określonych w przepisie kodach CN towarów, które ogólnie można zaklasyfikować do:

  • benzyny lotnicze
  • niektóre benzyny silnikowe
  • gaz płynny (LPG)
  • oleje napędowe
  • oleje opałowe
  • paliwa typu benzyny do silników odrzutowych
  • paliwa typu nafty do silników odrzutowych
  • pozostałe oleje napędowe
  • paliwa ciekłe
  • biopaliwa
  • pozostałe towary, o których mowa w art. 86 ust. 2 o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

GTU_03

Dostawa oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.

GTU_04

Dostawa wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

GTU_05

Dostawa odpadów – wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, tj.:

  • wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające
  • odpady szklane
  • odpady z papieru i tektury
  • pozostałe odpady gumowe
  • odpady z tworzyw sztucznych
  • odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal
  • niebezpieczne odpady zawierające metal
  • odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne
  • surowce wtórne metalowe
  • surowce wtórne ze szkła
  • surowce wtórne z papieru i tektury
  • surowce wtórne z tworzyw sztucznych
  • surowce wtórne z gumy.

GTU_06

Dostawa urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, tj.:

  • emulsje do uczulania powierzchni do stosowania w fotografice; preparaty chemiczne do stosowania w fotografice, gdzie indziej niesklasyfikowane – wyłącznie tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
  • atrament do pisania, tusz kreślarski i pozostałe atramenty i tusze – wyłącznie kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
  • płyty, arkusze, folie, taśmy i pasy z tworzyw sztucznych, niewzmocnionych, nielaminowanych ani niepołączonych z innymi materiałami – wyłącznie folia typu stretch
  • elektroniczne układy scalone – wyłącznie procesory
  • komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych
  • jednostki pamięci – wyłącznie dyski twarde (HDD)
  • półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej – wyłącznie dyski SSD
  • telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych – wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony
  • konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów
  • aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe
  • części i akcesoria do fotokopiarek – wyłącznie kasety z tuszem i głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, tonery z głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych
  • pakiety oprogramowania systemów operacyjnych – wyłącznie dyski SSD
  • pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego – wyłącznie dyski SSD
  • pozostałe filmy i nagrania wideo na dyskach, taśmach magnetycznych itp. nośnikach – wyłącznie dyski SSD.

GTU_07

Dostawa pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10.

GTU_08

Dostawa metali szlachetnych oraz nieszlachetnych – wyłącznie określonych w poz. 1-3 załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy o VAT.

GTU_09

Dostawa leków oraz wyrobów medycznych – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne.

GTU_10

Dostawa budynków, budowli i gruntów.

GTU_11

Świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

GTU_12

Świadczenia usług o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

GTU_13

Świadczenia usług transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.

Oznaczenia Procedury

SW

Dostawa w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy o VAT.

EE

Świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT.

TP

Istniejące powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

TT_WNT

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dokonane przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy o VAT.

TT_D

Dostawa towarów poza terytorium kraju dokonana przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy o VAT.

MR_T

Świadczenie usług turystyki opodatkowane na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy o VAT.

MR_UZ

Dostawa towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowana na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy o VAT.

I_42

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import).

I_63

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów następująca po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import).

B_SPV

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowany zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o VAT.

B_SPV_DOSTAWA

Dostawa towarów oraz świadczenie usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy o VAT.

B_MPV_PROWIZJA

Świadczenie usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowane zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy o VAT.

MPP

Transakcja objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. *Oznaczenie MPP należy stosować do faktur o kwocie brutto wyższej niż 15 000,00 zł, które dokumentują dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Oznaczenia Podatku Naliczonego

IMP

Podatek naliczony z tytułu importu towarów, w tym importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o VAT.

MPP

Transakcje objęte obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Oznaczenia Dowodów Sprzedaży

RO

Dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących.

WEW

Dokument wewnętrzny.

FP

Faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy o VAT (wystawiona do paragonu).

Oznaczenia Dowodów Zakupu

VAT_RR

Faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy o VAT.

WEW

Dokument wewnętrzny.

MK

Faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał kasową metodę rozliczeń określoną w art. 21 ustawy o VAT.

Korygowanie rozliczeń

W razie wystąpienia korekty przesłanej ewidencji należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane.

W celu skorygowania nowego JPK_VAT podatnik będzie mógł zastosować jedną z trzech możliwości:

  • korekta zarówno części ewidencyjnej, jak i deklaracyjnej
  • korekta tylko części ewidencyjnej, część deklaracyjna pozostaje bez zmian (w tym przypadku uznaje się, data złożenia deklaracji pozostaje bez zmian)
  • korekta tylko części deklaracyjnej (skutek tożsamy jak dla obecnie składanej korekty deklaracji).

Korekta powinna zostać przesłana przez podatnika w terminie 14 dni od stwierdzenia, że ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym lub w sytuacji, gdy nastąpiła zmiana danych objętych ewidencją.

Kary przewidziane za błędy

Na podstawie znowelizowanych przepisów ustawy o VAT organ może nałożyć na podatnika – w drodze decyzji – karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd, który uniemożliwia przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji.

Kara pieniężna będzie mogła zostać nałożona, w szczególności gdy:

  • podatnik nie prześle skorygowanej ewidencji
  • podatnik nie złoży wyjaśnień
  • podatnik złoży korektę lub wyjaśnienia po terminie
  • wyjaśnienia podatnika nie wykażą, że ewidencja nie zawiera błędów.

Ponadto nowy artykuł 61a dodany do kodeksu karnego skarbowego przewiduje nakładanie kar grzywny na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą , które popełnią wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

Przygotuj się na wyzwania

Wdrożenie nowej struktury JPK nakłada na przedsiębiorców szereg nowych zadań i niesie ze sobą liczne trudności oraz ryzyko dotkliwych sankcji, a także potencjalne zaangażowanie pracowników wielu firmowych działów.

W związku z powyższym warto odpowiednio przygotować swoją firmę na nowe wyzwania, w czym Accace chętnie udzieli Państwu wsparcia. Nasza pomoc będzie polegać przede wszystkim na doradztwie w zakresie prawidłowego oznaczania dokonywanych transakcji:

  • w tym przyporządkowanie właściwego kodu GTU, zaklasyfikowanie pod właściwy kod CN oraz symbol PKWiU
  • w tym określania obowiązku stosowania szczególnej procedury rozliczenia
  • w tym potwierdzania transakcji przy pomocy właściwych dowodów.
Marcin Szczerbiński
Senior Tax Consultant
Skontaktuj się z nami
Krajowy System e-Faktur (KSeF) | eBook
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram