Wróć do Newsroom
Ochrona Sygnalistów
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

Zmiana terminu wprowadzenia obowiązku korzystania z e-Doręczeń na 1 stycznia 2025 r. | News Flash

22 sierpnia 2024

Po kilkukrotnym przesuwaniu terminu wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych, Ministerstwo Cyfryzacji podało nową datę jego wprowadzenia. Obecnie obowiązujący termin wdrożenia e-Doręczeń został przesunięty z 1 października 2024 r. na 1 stycznia 2025 r.

Czym są e-Doręczenia?

E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, będący usługą zaufania uregulowaną w rozporządzeniu UE eIDAS oraz ustawie o doręczeniach elektronicznych. Usługa doręczeń elektronicznych została wprowadzona ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy jak i osoby wykonujące zawody zaufania publicznego zostaną objęci obowiązkiem posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, a także będą musieli prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.

Nowy obowiązek już od 1 stycznia 2025 r.

Na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r., wobec wskazanych poniżej podmiotów, podjęto decyzję o zmianie daty wejścia w życie obowiązku korzystania z e-Doręczeń. Data została przesunięta z 1 października 2024 r. na 1 stycznia 2025 r.

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. obejmie następujące kategorie podmiotów:

  • podmioty niepubliczne wpisane do KRS i CEiDG
  • NFZ, ZUS, administracja rządowa i samorządowa
  • osoby wykonujące zawody zaufania publicznego tj. adwokat, radca prawny, doradca podatkowy i restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy, notariusz.

Przesunięcie terminu argumentowano koniecznością wprowadzenia nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz innych ustaw, które mają usprawnić proces wdrażania e-Doręczeń.

Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, aby już dziś złożyć wniosek o adres do doręczeń. Wniosek można złożyć wcześniej a sam adres aktywować 1 stycznia 2025 r., natomiast wcześniejsze złożenie wniosku gwarantuje uniknięcie ewentualnych błędów we wniosku czy pełnomocnictwie. 

avatar
Paulina Robert
Intern in the legal department
Skontaktuj się z nami
Jakub-Nasilowski
Jakub Nasiłowski
Legal Manager
Skontaktuj się z nami
Ochrona Sygnalistów
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram