Wróć do Newsroom
Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

Podatkowe rozliczenie świadczeń świątecznych | News Flash

17 stycznia 2023

Okres świąt Bożego Narodzenia to czas, w którym przedsiębiorstwa ponosiły wydatki związane z dekoracjami, zakupem prezentów, kartek świątecznych dla pracowników lub kontrahentów, czy też na organizację imprezy świątecznej dla pracowników  wigilijnej.

W niniejszym artykule dokonano analizy, w jaki sposób należy prawidłowo opodatkować ww. świadczenia.

Wydatki na świąteczny wystrój firmy i jej otoczenia

Podatek CIT

Co do zasady koszt zakupu elementów świątecznego wystroju biura może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów jest koszt, który:

  • Został poniesiony przez podatnika
  • Jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona
  • Pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą
  • Poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów
  • Został właściwie udokumentowany
  • Nie został wymieniony w treści art. 16 ust.1 ustawy o CIT.

Istotnym jest fakt, iż art. 16 ust. 1 pkt 25 wymienia koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych.

Niestety, w polskim prawodawstwie nie sposób znaleźć legalnej definicji reprezentacji. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 702/11). Zgodnie z treścią orzeczenia, za koszty reprezentacji uznaje się wydatki, które pełnią funkcje wizerunkowe w stosunku do podatnika.

Tym samym mają one na celu:

  • Stworzenie określonego wizerunku firmy na zewnątrz
  • Przedstawienie podatnika w dobrym, korzystnym świetle i stworzenie dobrego wizerunku.

Głównym celem wydatków reprezentacyjnych jest wywołanie w kręgu kontrahentów jak najlepszego wizerunku.

Z uwagi na to, że zakup ozdób świątecznych w celu udekorowania nimi firmy jest praktyką niezwykle powszechną, trudno uznać tego typu wydatki za przejaw reprezentacji. W dzisiejszych czasach trudno postrzegać ozdoby świąteczne jako czynnik, który mógłby wpływać na prestiż firmy lub budować jej pozytywny wizerunek. Stąd nie powinno być problemu z zaliczeniem takich wydatków do kosztów podatkowych.

Podsumowując, wydatki na elementy wystroju świątecznego firmy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Podatek VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych towarów i usług w zakresie, w jakim nabyte towary są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów wykorzystywanych do wykonania firmowych ozdób świątecznych jest ich związek z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Mimo, iż wymienione wydatki poniesione na wystrój świąteczny nie generują bezpośrednio przychodu ze sprzedaży opodatkowanej VAT, to jednak obecnie firmowe dekoracje świąteczne są zarówno tradycją, jak i standardem, w związku z czym pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Dlatego należy stwierdzić, iż podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących dekoracji świątecznych.

Zakup kartek świątecznych

Podatek CIT

Z końcem danego roku kalendarzowego wiąże się m.in. zwyczaj wysyłania przez przedsiębiorców swoim kontrahentom kartek świątecznych wraz z życzeniami w podziękowaniu za współpracę w kończącym się roku.

Za całkowicie bezpieczne z punktu widzenia kosztów podatkowych należy uznać zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup kartek świątecznych opatrzonych logo/hasłem reklamowym firmy. Nawet, przy założeniu że wydatek na zakup i wysyłkę kartek można potraktować jako wydatek na reprezentację, to włączenie elementu reklamowego powinno całkowicie wyeliminować jakiekolwiek ryzyko w zaliczeniu tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko to od dawna prezentowane jest w interpretacjach organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna sygn. IPPB5/423-184/13-4/KS).

Trudno doszukiwać się wystawności czy okazałości w takim standardzie, jakim jest powszechnie przyjęte w praktyce gospodarczej wysyłanie kartek do kontrahentów. Obecnie jest to standard rynkowy, który nie może być traktowany jako coś, co może budować jakiś szczególnie pozytywny wizerunek firmy w oczach kontrahentów. Dlatego też koszt poniesiony na zakup kartek świątecznych powinien być potraktowany jako koszt uzyskania przychodu.

Podatek VAT

Do odliczenia VAT kwalifikują się również zakupy kartek świątecznych wysyłanych kontrahentom przez podatników, których czynności są opodatkowane. Są to bowiem zakupy towarów wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, a g00łównym celem takiej działalności jest reklama lub utrzymanie dobrych relacji z kontrahentami.

W konsekwencji podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną mogą odliczać VAT z faktur dokumentujących zakup kartek świątecznych wysyłanych do kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów.

Jednocześnie w związku z wysyłaniem takich kartek nie dochodzi do opodatkowania VAT. Wysyłane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom kartki świąteczne nie mają bowiem dla nich wartości użytkowej (konsumpcyjnej), a przyjmuje się, że nie podlega opodatkowaniu VAT nieodpłatne przekazywanie towarów, które dla nabywcy nie mają takiej wartości.

Nabywanie i przekazywanie prezentów świątecznych kontrahentom

Podatek CIT

Co do zasady, wydatki ponoszone przez podatnika na rzecz kontrahentów są zwykle ukierunkowane na zwiększenie ich poczucia satysfakcji z kontaktów z podatnikiem lub wzbudzenie w nich większego przywiązania do produktów/usług podatnika, co ma prowadzić do uzyskania przez podatnika lepszych wyników finansowych. Oznacza to, iż wydatki takie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu.

Przeszkodą w ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu jest jednak art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, który wskazuje na wyłączenia z możliwości zaliczenia do kosztów określonych wydatków, mimo, że wypełniają one wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W tym miejscu, należy przytoczyć  art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ważnym aspektem jest okoliczność, iż wydatki na reklamę mogą zostać bez przeszkód zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jednakże, gdy wydatek jest “na granicy” reprezentacji i reklamy, należy zachować daleko idącą ostrożność w jego zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów można zaksięgować w kosztach podatkowych, pod warunkiem że prezent jest:

  • Opatrzony logo firmy
  • O nieznacznej wartości
  • Wręczany nie wybranym kontrahentom, ale wręczany masowo.

Im więcej wyżej wymienionych warunków zostanie spełnionych łącznie, tym mniejsze ryzyko zakwestionowania wydatku. Samo opatrzenie prezentu logo firmy nie przesądza jeszcze o jego reklamowym charakterze.

Podatek VAT

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną mogą odliczać podatek naliczony przy nabywaniu towarów i usług na cele reklamy oraz promocji, gdyż zakupy te bezpośrednio dotyczą prowadzonej przez nich działalności opodatkowanej. Zgodnie z tym, zakupy prezentów dla kontrahentów uprawniają do odliczania podatku naliczonego, ponieważ cele reprezentacji podatnika mogą być realizowane, między innymi, poprzez przekazywanie wspomnianych upominków swoim klientom.

Należy podkreślić, iż nie podlega opodatkowaniu VAT przekazywanych kontrahentom prezentów mających na gruncie VAT status prezentów o małej wartości.

Prezenty o małej wartości, zgodnie z treścią ustawy o VAT, to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • O łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób
  • Których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Nabywanie i przekazywanie prezentów świątecznych kontrahentom

Podatek PIT

Co do zasady, wartość świadczeń świątecznych otrzymanych od pracodawcy stanowi dla pracownika przychód z tytułu zatrudnienia. Przychód ten może być jednak zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT. Przepis ten stanowi, że wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do łącznej wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1.000 zł.

Co ważne, przedmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego nie dotyczy bonów, talonów i innych żetonów wręczanych pracownikom przez pracodawcę, uprawniających do wymiany na towary lub usługi. W związku z tym pracodawca powinien opodatkować ich wartość w miesiącu, w którym zostały przekazane pracownikom, wraz z innymi przychodami ze stosunku pracy otrzymanymi przez pracownika w tym miesiącu.

Jednocześnie warto zauważyć, że bez względu na rodzaj, świąteczne świadczenia pracownicze finansowane ze środków obrotowych pracodawcy podlegają opodatkowaniu w całości.

Podatek CIT

Zakupy dla kontrahentów mogą być finansowane:

  • Ze środków obrotowych (bieżących) pracodawcy, lub
  • Ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS).

Istotny w tym kontekście jest art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT, zgodnie z którym wydatki pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Tym samym wydatki na działalność socjalną nie mogą stanowić bezpośrednio kosztu podatkowego.

Warunkiem zaliczenia wydatku na prezenty do kosztów podatkowych jest zatem ich opłacenie ze środków bieżących (obrotowych).

Podatek VAT

Opodatkowaniu VAT może podlegać nieodpłatne przekazanie towarów przez pracownika, np. na cele osobiste pracowników. Jednak takie opodatkowanie może mieć miejsce tylko wtedy, gdy podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu takich towarów lub ich części składowych.

Wyłączone jest m.in. opodatkowanie prezentów wręczanych pracownikom (lub członkom ich rodzin) finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zakupy takich prezentów nie tylko nie uprawniają podatników do odliczenia VAT, ale również nie wiążą się z podatkiem należnym.

Wręczenie pracownikom i członkom ich rodzin prezentów świątecznych, których zakup został sfinansowany z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podobne stanowisko zajmują organy podatkowe w odniesieniu do prezentów wręczanych pracownikom, których nabycie zostało sfinansowane ze środków obrotowych. Zdaniem organów podatkowych zakup takich prezentów nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, co prowadzi do wniosku, że ich przekazanie pracownikom nie podlega opodatkowaniu VAT.

Należy przywołać sytuację będącą w opozycji do powyższego. Mianowicie możliwość uznania, że zakupy prezentów dla pracowników finansowane ze środków obrotowych uprawniają podatników do odliczenia podatku naliczonego. Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że przekazywanie pracownikom prezentów, które nie są prezentami o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu VAT. Niewątpliwie jest to rozwiązanie ryzykowne w świetle stanowiska zajętego przez organy podatkowe.

Organizacja imprez świątecznych

Podatek CIT

Bardzo często, w okresie świątecznym, firmy organizują imprezy przeznaczone dla pracowników. Klasycznym przykładem jest tu wigilia pracownicza. Zazwyczaj pracodawca zamawia do tego usługę gastronomiczną. Powstaje więc wątpliwość czy koszty zorganizowania wigilii będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Odpowiadając na to pytanie, trzeba zaznaczyć, że nie każda kolacja wigilijna (czy inna impreza świąteczna) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu dla pracodawcy. Aby było to możliwe musi istnieć związek między wydatkami na taką imprezę a potencjalnym uzyskaniem przychodu. W tego typu wydatkach – analizując ich podatkowy charakter – należy doszukiwać się możliwości zwiększenia wydajności pracowników, jaka powinna mieć miejsce w wyniku uczestnictwa w imprezie. Trzeba więc wykazać integracyjny oraz motywacyjny charakter spotkania.

W celu udokumentowania charakteru spotkania pomocne mogą być plany spotkania, agenda czy inne dowody wskazujące jakie tematy były poruszane na spotkaniu.

Podatek VAT

Co do zasady dopuszczalne jest odliczanie podatku naliczonego z faktur za organizację wszelkiego rodzaju imprez integracyjnych dla pracowników, w tym spotkań okolicznościowych (np. wigilijnych). Ma to oczywiście zastosowanie, gdy działalność pracodawców jest opodatkowana VAT.

Istnieją jednak dwa wyjątki od powyższej zasady. Po pierwsze, nie uprawniają do odliczania VAT faktur dokumentujące koszty organizacji spotkań świątecznych, które opłacone zostały ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFSŚ). Po drugie, nie ma możliwości odliczenia VAT z faktur dokumentujących zakupy usług gastronomicznych. Wyłączenie to nie obejmuje jednak usług cateringowych.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2180), Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647), Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 931)

Klaudia Bielecka
Senior Tax Consultant
Skontaktuj się z nami
Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram