UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
23 października 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza istotne zmiany mające na celu przyspieszenie transformacji transportu publicznego w Polsce. Nowe przepisy nakładają obowiązek tworzenia stref czystego transportu w największych miastach, promują zakup zeroemisyjnych autobusów oraz zmniejszają obciążenia dla mniejszych samorządów. Działania te mają na celu dostosowanie do założeń Krajowego Planu Odbudowy oraz realizację celów klimatycznych Unii Europejskiej.
Nowelizacja przewiduje obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekroczono dopuszczalne normy emisji dwutlenku azotu. Wprowadzone ograniczenia dotyczą poruszania się pojazdów niespełniających określonych norm ekologicznych. Celem tego rozwiązania jest redukcja smogu i poprawa jakości powietrza, co bezpośrednio wpłynie na zdrowie mieszkańców i komfort życia w największych aglomeracjach.
Od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów do obsługi transportu miejskiego. Choć przepisy nie wymagają natychmiastowego wycofania istniejącej floty, proces wymiany spalinowych pojazdów będzie postępował w miarę ich naturalnego zużycia. Wymiana około 7400 autobusów ma potrwać 16 lat i kosztować 25,7 mld zł, z czego 14,7 mld zł to dodatkowy koszt wynikający z różnicy cen między pojazdami spalinowymi a zeroemisyjnymi. Nowe regulacje uwzględniają także zasady unijnej taksonomii środowiskowej, wymagając, by autobusy spełniały normy zerowej emisji CO₂.
Projekt ustawy przewiduje zniesienie obowiązku posiadania minimalnego udziału pojazdów niskoemisyjnych we flotach urzędowych dla gmin poniżej 50 tys. mieszkańców. Przedstawione rozwiązanie stanowi odpowiedź na potrzeby mniejszych samorządów, które napotykały trudności finansowe związane z zakupem i eksploatacją takich pojazdów. Zmiana ta pozwoli na bardziej elastyczne gospodarowanie budżetami lokalnymi.
Wdrożenie proponowanych zmian będzie wymagać znacznych nakładów finansowych oraz wsparcia ze strony państwa i funduszy europejskich. Planowane źródła finansowania to m.in. środki z Krajowego Planu Odbudowy, Funduszu Modernizacyjnego oraz Społecznego Funduszu Klimatycznego. Środki te mają pomóc w pokryciu dodatkowych kosztów wynikających z wyższych cen autobusów zeroemisyjnych oraz budowy infrastruktury ładowania.
Wprowadzenie nowych regulacji stanowi istotny krok w kierunku transformacji transportu publicznego w Polsce. Utworzenie stref czystego transportu oraz wprowadzenie zeroemisyjnych flot autobusowych pozwoli na poprawę jakości powietrza, redukcję emisji gazów cieplarnianych i hałasu w największych aglomeracjach. Skuteczność tych działań będzie zależała od wsparcia finansowego oraz współpracy między samorządami, sektorem przemysłowym i rządem. Na rozwoju branży elektromobilności będą mogli skorzystać przedsiębiorcy. Trwająca transformacja w branży motoryzacyjnej oraz dynamiczny rozwój firm z sektora nowych technologii otwiera możliwości przekształcenia modeli produkcyjnych w kierunku bardziej innowacyjnych rozwiązań.
Jeśli mają Państwo pytania związane z projektem lub potrzebują dodatkowych informacji, serdecznie zachęcamy do kontaktu. Nasi specjaliści z przyjemnością udzielą wszelkiej niezbędnej pomocy i wsparcia.