UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie zmienione przepisy dotyczące tego, jak naliczana jest opłata skarbowa za pełnomocnictwo składane elektronicznie – za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, takich jak: Portal Rejestrów Sądowych (PRS), Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), Baza Adresów Elektronicznych (BAE), Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) czy też Elektroniczne Księgi Wieczyste (EKW).
Zmiany te obowiązują już od kilku miesięcy, a praktyka pokazuje, że wpływają one na sposób składania dokumentów i obsługi spraw urzędowych w formie online. To jednak dopiero początek – Ministerstwo Finansów już zapowiada kolejne zmiany dotyczące opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, które mogą znacząco wpłynąć na sposób załatwiania spraw urzędowych.
Wraz z początkiem 2025 roku zmieniły się zasady dotyczące tego, jak naliczana i przekazywana jest opłata skarbowa za pełnomocnictwo bądź dokumenty prokury (oraz ich odpisy, wypisy czy kopie) składane elektronicznie poprzez system teleinformatyczny. Omawiana nowelizacja objęła zatem swym zakresem wyłącznie dokumenty składane w formie elektronicznej.
Najważniejszą zmianą jest nowe określenie organu podatkowego właściwego do przyjmowania tej opłaty skarbowej.
Przed 1 stycznia 2025 r. organ właściwy dla omawianej czynności ustalany był na podstawie miejsca złożenia dokumentu pełnomocnictwa lub prokury.
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe zasady. W zależności od sytuacji, organem właściwym do przyjęcia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo jest:
Warto zaznaczyć, że w przypadku pełnomocnictw składanych w formie papierowej, zasady dotyczące właściwego organu pozostają bez zmian.
Ministerstwo Finansów pracuje obecnie nad kolejną nowelizacją przepisów, która ma zostać wprowadzona w ramach tzw. pakietu deregulacyjnego.
Głównym celem tych zmian jest ujednolicenie zasad wnoszenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo i dokumenty prokury, niezależnie od formy ich złożenia – papierowej czy elektronicznej. Dzięki temu obowiązki stron mają stać się prostsze i bardziej przejrzyste.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, zarówno przy pełnomocnictwach papierowych, jak i elektronicznych, opłata skarbowa za pełnomocnictwo będzie wnoszona do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę mocodawcy.
W przypadku, gdy pełnomocnictwo bądź prokura zostaną udzielone przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie, właściwym organem, podobnie jak w obecnej regulacji, będzie organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę mocodawcy wskazanego w dokumencie jako pierwszy, pod warunkiem, że posiada on miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.
Jeśli natomiast żaden z mocodawców nie będzie miał miejsca zamieszkania ani siedziby na terytorium Polski, organem właściwym do przyjęcia opłaty pozostanie, bez zmian, Prezydent m.st. Warszawy.
Jak wynika z zapowiedzi Ministerstwa Finansów, nowelizacja przepisów może zostać wdrożona jeszcze przed końcem 2025 roku.
Oznacza to, że obecnie obowiązujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo oraz dokumenty prokury zostaną wkrótce zastąpione nowym, jednolitym systemem – określanym jako znacznie prostszy i bardziej przejrzysty dla wszystkich zainteresowanych stron.
Jeżeli nowe zasady wnoszenia opłaty skarbowej budzą wątpliwości lub chcesz upewnić się, że Twoja organizacja prawidłowo stosuje aktualne przepisy – skontaktuj się z zespołem Accace Legal. Nasi prawnicy pomogą przeanalizować obowiązki wynikające z obecnych regulacji, przygotować procesy pod nadchodzące zmiany oraz uniknąć ryzyka błędów w obsłudze pełnomocnictw i prokur. Zapewniamy kompleksowe wsparcie zarówno dla przedsiębiorstw działających w Polsce, jak i podmiotów zagranicznych.