Wróć do Newsroom
Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

Ładowanie samochodów elektrycznych stanowi dostawę towarów – wyrok TSUE sygn. C-282/22. | News Flash

19 maja 2023

Na podstawie wyroku TSUE, który ukazał się 20 kwietnia 2023 r., ostatecznie rozstrzygnięto główną wątpliwość sektora elektromobilności, dotyczącą klasyfikacji ładowania pojazdów na gruncie ustawy o VAT.

Zarys sprawy

Sporna kwestia dotyczyła spółki zamierzającej prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na instalowaniu i obsłudze publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Usługi świadczone każdorazowo przez spółkę w ramach cyklu ładowania, w zależności od potrzeb zainteresowanego użytkownika, są klasyfikowane w następujący sposób:

  • Dostarczenie urządzeń do ładowania, w tym integracja ładowarki z systemem operacyjnym pojazdu
  • Zapewnienie przepływu energii elektrycznej o odpowiednio dostosowanych parametrach do akumulatorów tego pojazdu
  • Niezbędne wsparcie techniczne.

Spółka zamierzała również stworzyć specjalną platformę, umożliwiającą zainteresowanym użytkownikom korzystanie z usług. Za wszystkie usługi firma planowała pobierać jednakową opłatę.

Spółka wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że planowana czynność stanowi “świadczenie usług” w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Finalnie sprawa dotarła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który postanowił zawiesić postępowanie i skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne, czy sporne świadczenie stanowi dostawę towarów czy świadczenie usług.

Orzeczenie sądu

Trybunał wskazał, że:

  • Transakcja dotycząca przepływu energii elektrycznej do akumulatora pojazdu elektrycznego stanowi dostawę towarów, z tego względu, że transakcja ta uprawnia użytkownika stacji ładowania do zużywania, w celu napędzania pojazdu, przekazywanej energii elektrycznej, która jest rzeczą
  • Dostarczanie energii elektrycznej do akumulatora pojazdu elektrycznego wiąże się z użyciem odpowiedniego sprzętu do ładowania, który może obejmować ładowarkę podlegającą integracji z systemem operacyjnym pojazdu. Z powyższego wynika, że przyznanie dostępu do tych urządzeń stanowi minimalne świadczenie usług, które jest nieodłącznie związane z dostarczaniem energii elektrycznej, a zatem nie może być brane pod uwagę przy ocenie części, jaką świadczenie usług stanowi w całej złożonej transakcji, która obejmuje również to dostarczanie energii elektrycznej
  • Wsparcie techniczne, które może okazać się niezbędne dla zainteresowanych użytkowników, nie jest celem samym w sobie, lecz środkiem umożliwiającym jak najlepsze wykorzystanie dostawy energii elektrycznej, niezbędnej do napędzania pojazdu elektrycznego. Jest to więc usługa pomocnicza.

Skutki podatkowe wyroku

Dotychczas na gruncie ustawy o VAT nie było jasne, jak kwalifikować usługi związane z ładowaniem samochodów elektrycznych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ładowanie pojazdów elektrycznych jest usługą o charakterze złożonym, na którą składa się dostawa energii elektrycznej oraz usługi polegające na zapewnieniu dostępu do szeroko rozumianej infrastruktury. Niejednokrotnie organy podatkowe stały na stanowisku, że usługa taka stanowi dostawę towarów z uwagi na fakt, że to właśnie zużycie energii elektrycznej (a więc i towarów) jest podstawowym celem klientów stacji ładowania.

Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że wyrok jest znaczący. Jak już zostało wspomniane, ładowanie samochodów elektrycznych stanowi dostawę towarów. Przyjęcie takiej tezy wiąże się z szeregiem konsekwencji podatkowych. Przede wszystkim dla dostawy energii elektrycznej ustawodawca krajowy przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego związany z datą wystawienia faktury. Uznanie ładowania pojazdów za dostawę towarów powoduje również  konieczność ustalenia miejsca dostawy, co jest szczególnie istotne w transakcjach z podmiotami zagranicznymi. Rozstrzygnięcie dowodzi, że firmy, które do tej pory uznawały ładowanie samochodów za usługę, postępowały nieprawidłowo. Jednak przy krajowych transakcjach nie powodowało to zaniżenia podatku. Mimo to podmioty, które współpracowały z zagranicznymi przedsiębiorcami, jeżeli nie wykazywały podatku VAT od transakcji, będą musiały dokonać korekty rozliczeń.

Warto również wspomnieć, że traktowanie ładowania pojazdów elektrycznych jako dostawy energii może również pociągać za sobą implikacje akcyzowe i regulacyjne.

Jednak mimo ewentualnych korekt, komentowane orzeczenie ostatecznie ujednolici zasady opodatkowania dla coraz popularniejszego na rynku świadczenia dotyczącego samochodów elektrycznych.

Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:62022CJ0282

Klaudia Bielecka
Senior Tax Consultant
Skontaktuj się z nami
Kalendarz Podatkowy 2024
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
crosschevron-leftarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram