Istnieje kilka możliwości zatrudnienia polskiego pracownika na terytorium Czech. Decydującym czynnikiem jest okres wykonywania pracy. Zapoznaj się z różnymi wariantami.
Wyjazd służbowy
Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie w przypadku pracy krótkoterminowej. Unijne przepisy odnośnie swobodnego przepływu osób w znacznym stopniu uprościły rozliczanie wyjazdów służbowych, które na ten moment uregulowane są polskim ustawodawstwem.
Zatrudnianie pracownika
Polski pracownik jest oddelegowany do pracy w czeskim przedsiębiorstwie (bezpośrednio związanej z Polskim oddziałem). Okres trwania pracy na terenie Czech jest zazwyczaj dłuższy (1-2 lata).
- Zobowiązania podatkowe
Pracownik jest rozliczany z podatku na podstawie Czeskiego prawa. Czeska spółka jest zobowiązana do pobrania należności od dochodów pracownika.
- Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Pracownik nadal może korzystać z polskiego ubezpieczenia społecznego jak i zdrowotnego (“SSHI”) w oparciu o tak zwane zaświadczenie A1. W przypadku okresu pracy, trwającego do 2 lat zaświadczenie A1 jest wydawane automatycznie.
Prowizja za usługi
Polski pracownik świadczy usługi na terytorium Czech (usługa może być świadczona dla czeskiej firmy z którą pracownik jest powiązany jak i nie związanego klienta).
- Zobowiązania podatkowe
Jeśli usługi świadczone są dłużej niż 6 miesięcy polska firma może otworzyć zakład na terytorium Czech. Następnie polskie biuro powinno zarejestrować się dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i płacić go w Czechach.
Jeśli zakład został utworzony albo pracownik pracuje na terenie Czech dłużej niż 183 dni, podlega on czeskiemu systemowi podatkowemu. Pracownik może być zobligowany do złożenia zeznania podatkowego w Czechach osobiście.
- Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
Pracownik nadal może korzystać z polskiego ubezpieczenia społecznego jak i zdrowotnego (“SSHI”) w oparciu o tak zwane zaświadczenie A1. W przypadku pracy trwającej ponad 5 lat, zaświadczenie A1 jest zazwyczaj akceptowane.
Lokalny kontrakt z Czeskim przedsiębiorcą
Rekomendowane w odniesieniu do pracownika przebywającego permanentnie na terenie Czech. Wszystkie zobowiązania rozliczane są na podstawie czeskiego ustawodawstwa.
To również może Cię zainteresować:
- Oddelegowanie pracownika do innego Państwa – zagadnienia prawne, podatkowe i ubezpieczeniowe
- Podróże służbowe – konsekwencje na gruncie prawnym, podatkowym i ubezpieczeniowym
- Sklep internetowy w Czechach – lista kontrolna | Infographic
- VAT – czeski sposób na lukę w budżecie
- Samochód w biznesie? Kuszące rozwiązania naszych południowych sąsiadów