UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
13 października 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę o sygn. II FPS 3/25, rozstrzygając spór interpretacyjny dotyczący zakresu podstawy wznowienia z art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej. Spór ten od lat dzielił orzecznictwo na co najmniej dwie linie wykładnicze, co prowadziło do realnej niepewności prawa i rozbieżnych rozstrzygnięć w podobnych stanach faktycznych.
W literaturze i analizach podkreślano, że wspomniany przepis to jedna z najczęściej powoływanych podstaw wznowienia postępowania, co dodatkowo uzasadniało potrzebę uchwały porządkującej praktykę.
Choć część środowiska uważała, że przepis nie budzi istotnych wątpliwości, w latach 2023–2024 wyraźnie zarysowała się dominacja bardziej restrykcyjnej linii interpretacyjnej, wzmacniającej oczekiwanie na interwencję NSA.
NSA przesądził, że wznowienie postępowania na wniosek strony może opierać się na okolicznościach lub dowodach znanych stronie w toku postępowania, jeżeli nie były one znane organowi w dniu wydania decyzji ostatecznej.
W aktualnym orzecznictwie dostrzegalne były dwie główne wykładnie:
Rzecznik Praw Obywatelskich zwracał uwagę, że przyjęcie pierwszej z koncepcji prowadziłoby do asymetrii ochrony – te same fakty/dowody mogłyby skutkować wznowieniem z urzędu, lecz nie na wniosek strony, co uzależniałoby ochronę praw jednostki od „dobrej woli i uznania” organu, a zarazem godziło w zasadę budzenia zaufania.
Na gruncie językowym i systemowym art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej od dawna wydawał się jednoznaczny. Z jego treści jasno wynika, że przesłanką wznowienia postępowania jest brak wiedzy organu o określonych faktach lub dowodach istniejących w dacie decyzji – a nie brak wiedzy podatnika.
Mimo tej pozornej jasności przepisu, w orzecznictwie NSA utrzymywały się przez lata dwie konkurencyjne linie wykładni – restrykcyjna, wymagająca braku wiedzy zarówno organu, jak i strony, oraz liberalna, ograniczająca przesłankę tylko do niewiedzy organu. Rozbieżności te prowadziły do niejednolitego stosowania prawa i nierównego traktowania podatników. W tym kontekście interwencja NSA w drodze uchwały była potrzebna nie dlatego, że przepis był niejasny, lecz dlatego, że wymagał ujednolicenia praktyki sądowej.
Uchwała NSA z 13 października 2025 r. (II FPS 3/25) „jedynie” potwierdziła pogląd od dawna obecny w doktrynie i postulowany.
Podsumowując, aby można było skorzystać ze wznowienia postępowania w przypadku omawianego przepisu muszą nastąpić łącznie poniższe przesłanki:
Wniosek o wznowienie postępowania musi w sposób jednoznaczny i precyzyjny wskazywać konkretne fakty lub dowody, które – zdaniem strony – spełniają przesłanki z art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej. To wnioskodawca zakreśla granice przedmiotowe postępowania wznowieniowego, a zatem organ podatkowy jest związany treścią tego wniosku i obowiązany do zbadania wyłącznie wskazanych w nim okoliczności.
Postępowanie wznowieniowe nie ma charakteru nowego postępowania dowodowego. Celem tego trybu nie jest ponowna ocena całokształtu materiału dowodowego, lecz wyłącznie ustalenie, czy w sprawie zaistniała ustawowa przesłanka wznowienia w postaci ujawnienia istotnych dla sprawy nowych faktów lub dowodów nieznanych organowi w dacie wydania decyzji.
W konsekwencji organ nie może w tym trybie samodzielnie poszukiwać nowych dowodów ani uzupełniać materiału dowodowego poza zakresem wyznaczonym przez wniosek strony – jego zadaniem jest jedynie ocena, czy wskazane przez podatnika okoliczności spełniają przesłanki określone w art. 240 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej.
Wznowienie postępowania ≠ trzecia instancja
Wznowienie postępowania dotyczy sytuacji, w których organ wydał decyzję na podstawie niepełnego stanu faktycznego, a nie możliwości „naprawy” przez stronę własnej taktyki procesowej. Wznowienie nie stanowi „trzeciej instancji”, lecz służy wyłącznie eliminacji decyzji dotkniętej ustawową wadą postępowania.
Uchwała II FPS 3/25 NSA jednoznacznie potwierdza, że wiedza strony o dowodach/okolicznościach nie wyklucza wznowienia na jej wniosek, jeśli materiał tennie był znany organowi w chwili wydania decyzji i spełnia pozostałe warunki ustawowe. To rozstrzygnięcie porządkuje praktykę, wzmacnia pozycję podatnika oraz zbliża stosowanie art. 240 § 1 pkt 5 do jego literalnego brzmienia i zasad ogólnych postępowania.
Nasz zespół ekspertów wspiera podatników w analizie spraw zakończonych decyzją ostateczną – zarówno pod kątem przesłanki z art. 240 Ordynacji podatkowej, jak i innych trybów nadzwyczajnych. Pomagamy w audycie, sformułowaniu argumentacji oraz przygotowaniu skutecznego wniosku o wznowienie postępowania.
Bieżące doradztwo podatkowe | Doradztwo CIT | Doradztwo VAT | Doradztwo PIT | Raportowanie schematów podatkowych (MDR) | Ulgi i dotacje | Mobilność pracowników | Ceny transferowe | Doradztwo transakcyjne | Portal Doradztwo Online