UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zmian w kodeksie karnym skarbowym*. Zmiany mają dotyczyć m.in. instytucji czynnego żalu, czyli dobrowolnego przyznania się do naruszenia przepisów podatkowych w celu uniknięcia kary. Usunięcie z przepisów jednego słowa może spowodować, że w wielu przypadkach złożenie czynnego żalu przestanie chronić podatnika.
Czynny żal to rozwiązanie przewidziane w kodeksie karnym skarbowym, które ma być „ratunkiem” dla osób popełniających czyn zabroniony.
Naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego może odstąpić od ukarania sprawcy, który nie dopełnił ciążących na nim obowiązków. Aby to było możliwe, sprawca musi:
Czynny żal jest więc dobrowolnym zawiadomieniem składanym naczelnikowi urzędu skarbowego lub celno-skarbowego o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.
Czynny żal może uchronić podatnika przed konsekwencjami określonymi w kodeksie karnym skarbowym, w szczególności w sytuacji:
W składanym czynnym żalu należy ujawnić istotne okoliczności czynu zabronionego, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. Dodatkowo należy dopełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w tym złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.
Czynny żal składa się na piśmie albo ustnie do protokołu. Określenie na piśmie wywołało wiele wątpliwości dotyczących możliwości składania w formie elektronicznej. Ministerstwo finansów wyjaśniło jednak, że czynny żal można wnieść w postaci papierowej lub elektronicznej. Dokument papierowy sprawca czynu zabronionego podpisuje własnoręcznie, zaś dokument w postaci elektronicznej sprawca czynu zabronionego podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Nie w każdej sytuacji złożenie czynnego żalu chroni sprawce czynu zabronionego. Czynny żal jest nieskuteczny, jeżeli zostanie złożony:
Dodatkowo nie każdego sprawcę czynu zabronionego chroni czynny żal. Czynny żal nie chroni sprawcy czynu zabronionego, który:
Dla większości podatników decydujące znaczenie mają dwa pierwsze punkty. Podatnicy chcący się ochronić przed odpowiedzialnością skarbową muszą pilnować, aby złożyć czynny żal zanim organ ścigania zorientuje się o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego oraz zanim rozpocznie czynności służbowe, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzające lub kontrolę zmierzające do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.
Projekt ustawy nowelizującej przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości zakłada, że czynny żal będzie nieskuteczny „po rozpoczęciu przez organ czynności służbowej”. Tym samym, ustawodawca zastąpił pojęcie „organu ścigania” bliżej nieokreślonym pojęciem „organu”.
Na dzień dzisiejszy czynny żal jest bezskuteczny po podjęciu działań przez organy ścigania. Jeżeli zakładana nowelizacja wejdzie w życie, nieskuteczność czynnego żalu może następować po każdej czynności urzędowej wobec podatnika, o których podatnik nawet nie musi wiedzieć. W efekcie może zostać mocno ograniczona ochrona podatników będąca następstwem skutecznego złożenia czynnego żalu.
Co prawda w projektowany przepis dodano, że czynność służbowa to „w szczególności przeszukanie lub kontrola zmierzająca do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony”, jednak użycie słowa „w szczególności” oznacza, że są to tylko przykłady czynności służbowej. W praktyce może to otworzyć drogę urzędnikom do interpretacji, iż każda dowolna rozpoczęta czynność służbowa względem podatnika będzie skutkować bezskutecznością składanego po jej rozpoczęciu czynnego żalu. Co więcej podatnik o rozpoczęciu czynności służbowej może nie mieć wiedzy i składając czynny żal nie mieć świadomości o jego bezskuteczności.
Podobne stanowisko zajął zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich opiniując projekt ustawy nowelizującej. W uwagach do projektu ustawy możemy przeczytać, że „(…) ustawodawca zastąpił pojęcie „organu ścigania” bliżej niesprecyzowanym pojęciem „organu”. Taka konstrukcja niewątpliwie zmierza do zawężenia przypadków umożliwiających skorzystanie z instytucji czynnego żalu”. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił również uwagę, że po wprowadzeniu Polskiego Ładu podatnicy stanęli przed koniecznością odnalezienia się w gąszczu trudnych i skomplikowanych przepisów podatkowych, których wykładnia niejednokrotnie nastręcza wątpliwości także samym organom podatkowym. Tym samym ograniczanie możliwości korzystania z instytucji czynnego żalu może w konsekwencji oznaczać nadmierną represyjność ze strony organów wymierzoną w obywateli.
Ministerstwo Sprawiedliwości tłumaczy proponowaną zmianę brakiem możliwości ścigania sprawców przestępstw skarbowych i wykroczeń ujawnionych w trakcie kontroli przeprowadzonej co prawda przez uprawniony organ, jednak inny niż organ ścigania.
Z przyjemnością przedstawimy Państwu szczegółowo proponowane zmiany oraz pomożemy odpowiednio i z wyprzedzeniem się do nich przygotować.
* Ustawa z dnia 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2022 r. poz. 859)
Bieżące doradztwo podatkowe | Deklaracje podatkowe i inne usługi związane z zapewnieniem zgodności z przepisami | Międzynarodowe planowanie podatkowe | Doradztwo w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych | Portal doradztwo online