Wróć do Newsroom
Kalendarz Podatkowy 2025
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

JPK_CIT – checklista wdrożenia i lista wymagań | eBook

27 października 2025

1 stycznia 2025 roku do polskiego systemu podatkowego została wprowadzona istotna zmiana dotycząca podatników CIT. Mowa o obowiązku składania plików JPK_CIT, czyli jednolitych plików kontrolnych zawierających dane z ksiąg rachunkowych przedsiębiorstw.

Nowy obowiązek ma na celu zapewnienie organom podatkowym bieżącego dostępu do ksiąg i ewidencji podatników, co znacząco zwiększa możliwości kontrolne administracji. Jednocześnie wymusza on na przedsiębiorcach dostosowanie systemów finansowo-księgowych oraz procedur wewnętrznych do nowego formatu raportowania.

Choć głównym celem wdrożenia JPK_CIT jest uszczelnienie systemu podatkowego i zwiększenie transparentności działań podatników, cyfryzacja rozliczeń przynosi również realne korzyści. Automatyzacja procesów raportowania i bieżąca kontrola danych umożliwia szybsze wykrywanie nieprawidłowości, usprawnia komunikację z organami podatkowymi oraz może przyspieszyć zwroty podatków, w szczególności VAT.

Wdrożenie nowych obowiązków wiąże się z istotnym wysiłkiem organizacyjnym – obejmuje m.in. aktualizację planu kont, modyfikację procedur obiegu dokumentów oraz rozwój kompetencji zespołów księgowych i finansowych. Aby ułatwić przedsiębiorcom dostosowanie się do nadchodzących zmian, nasi eksperci opracowali checklistę wdrożeniową oraz zestaw wymagań JPK_CIT, które pozwolą przygotować się do nowych regulacji w pełnej zgodności z przepisami.

Pobierz bezpłatną checklistę JPK_CIT 

Czym jest JPK_CIT?

JPK_PD – potocznie nazywany JPK_CIT, to nowa struktura pliku zawierającego dane z ksiąg rachunkowych, który należy przesyłać do urzędu skarbowego. Obecnie obowiązuje już JPK_CIT_KR, który jest jednak przekazywany wyłącznie na żądanie organów podatkowych.

Nowe przepisy przewidują obowiązek corocznego przesyłania określonych plików.

Dla podatników CIT nowa struktura JPK_PD obejmie następujące pliki:

  • JPK_KR_PD (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy) – struktura obejmująca zapisy z ksiąg rachunkowych rozszerzona o dodatkowe informacje
  • JPK_ST_KR (Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe) – nowa struktura obejmująca ewidencję środków trwałych i WNiP.

Przepisy

Obowiązek raportowania JPK_CIT wprowadza rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podstawą prawną jest art. 9 ust. 1c oraz ust. 5 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.

Nowy zakres obowiązków – kogo obejmą i od kiedy będą obowiązywać 

Obowiązek przesyłania JPK_PD jest wprowadzany stopniowo. Zmiany będą realizowane według harmonogramu za lata podatkowe rozpoczynające się po:

  • 31 grudnia 2024 r. – dla podatników CIT, których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 milionów euro oraz dla PGK (podatkowych grup kapitałowych w rozumieniu ustawy o CIT),
  • 31 grudnia 2025 r. – dla pozostałych podatników CIT oraz PIT, zobowiązanych do składania JPK_VAT,
  • 31 grudnia 2026 r. – dla pozostałych podatników.

Pierwsze struktury logiczne JPK_KR_PD należy złożyć najpóźniej z upływem terminu złożenia zeznania podatkowego za 2025 r. (czyli w większości przypadków w marcu 2026 r.).

Zwolnienie z obowiązku

Z obowiązków związanych z JPK CIT zwolnieni są podatnicy:

  • zwolnieni podmiotowo od podatku (art. 6 ust. 1), z wyjątkiem fundacji rodzinnych,
  • osiągający wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT oraz którzy nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 29a ustawy o CIT (np. stowarzyszenie),
  • prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów (np. koło gospodyń wiejskich).

Art. 27a. [zwolnienie z obowiązku składania zeznania oraz informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej]

Zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, może być składane w postaci papierowej przez podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kluczowe cele wprowadzenia nowej struktury 

  • Szersze i bardziej szczegółowe raportowanie danych związanych z zapisami księgowymi, w tym zarówno wynikiem bilansowym, jak i podatkowym.
  • Bardziej precyzyjna ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw dla organów podatkowych.
  • Automatyczna identyfikacja transakcji zagranicznych przy użyciu numeru NIP, a także transakcji powiązanych, w oparciu o listy podmiotów posiadane przez Ministerstwo Finansów. To z kolei pozwala na skuteczną weryfikację prawidłowości raportowania podatku u źródła, takich jak IFT-2 i CIT-10Z oraz cen transferowych (TPR-C).
  • Zwiększona skuteczność typowania do kontroli podatkowych, ponieważ umożliwia organom analizę danych bez konieczności samodzielnego rozpoznawania unikalnych zasad księgowania, planów kont czy niestandardowych zapisów księgowych. Za pomocą odpowiednich algorytmów księgi podatnika mogą być „przeskanowane”.
  • Możliwość porównania przez organy firm działających w tej samej branży i na tym samym rynku. Analiza obejmuje m.in. ustalenie bazowej marżowości, kompozycji przychodów
    i kosztów, proporcji finansowania zewnętrznego oraz korzystania z usług grupowych. Dodatkowo struktura umożliwia weryfikację zasad amortyzacji zarówno księgowej, jak i podatkowej, w tym identyfikowanie nieprawidłowości przy księgowaniu ulepszeń, likwidacji czy ujawnień środków trwałych, a także anomalii w ustalaniu ich wartości początkowej.
  • Szybkie zidentyfikowanie środków trwałych ujętych w ewidencji, które nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej podatnika, co zwiększa skuteczność kontroli i ogranicza ryzyko nadużyć.
  • Możliwość technicznego powiązania JPK_CIT z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF),
    co pozwala na integrację dwóch różnych systemów podatkowych i usprawnia proces weryfikacji danych.

Struktura i elementy JPK_CIT

Struktura JPK_CIT pozwala na przekazywanie pełnych danych niezbędnych do kontroli podatkowej. Zawiera informacje o kontrahentach, transakcjach, środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych. Wdrożenie wymaga przygotowania systemów informatycznych, które umożliwią uzupełnienie ksiąg o dodatkowe dane, zgodnie z przepisami wykonawczymi.

Dane wymagane w JPK_CIT obejmują:

  • Identyfikację kontrahentów – numer NIP, numer identyfikacyjny faktury w KSeF (jeśli został nadany), w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystarczy imię i nazwisko, a w przypadku przedsiębiorców pełna nazwa firmy i NIP.
  • Znaczniki identyfikujące konta księgowe – odrębne od planu kont, dopasowane do rodzaju podatnika (bank, zakład ubezpieczeń, fundusz inwestycyjny, dom maklerski itp.).
  • Dane dotyczące środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) – numer dowodu, rodzaj dowodu, daty nabycia, przyjęcia do używania i wykreślenia, numer inwentarzowy oraz numer faktury w KSeF, jeśli dokument jest ustrukturyzowany.
  • Różnice pomiędzy wynikiem finansowym a podstawą opodatkowania – szczegółowy podział przychodów i kosztów na kategorie, w tym przychody i koszty nieuznawane za koszty podatkowe oraz przychody zwolnione lub nieujęte w księgach w danym roku.

W przypadku składników majątku wprowadzonych do ewidencji przed 2025 r., raportowane będą jedynie wybrane informacje, takie jak numer faktury KSeF i data wykreślenia z ewidencji, co ułatwia dostosowanie się do nowych wymogów.

Jak JPK_CIT wpłynie na codzienną pracę księgowych?

Kluczowe aspekty, które zadecydują o nowym kształcie pracy księgowych po wdrożeniu JPK_CIT:

  • Dodatkowe obowiązki i wyzwania organizacyjne,
  • Zapewnienie zgodności planu kont z nowymi standardami,
  • Bieżąca kontrola jakości danych księgowych,
  • Szkolenia pracowników w zakresie nowych wymogów raportowania,
  • Ścisła współpraca z dostawcami oprogramowania finansowo-księgowego – tylko aktualne systemy gwarantują poprawne generowanie plików JPK_CIT,
  • Stałe monitorowanie komunikatów Ministerstwa Finansów,
  • Precyzyjne księgowanie i mapowanie każdej operacji na bieżąco,
  • Konieczność prowadzenia ksiąg w sposób spójny i transparentny przez cały rok,
  • Możliwość usprawnienia kontroli wewnętrznej i zarządzania finansami dzięki ustrukturyzowanym danym,
  • Potencjalne ułatwienia w komunikacji z bankami i audytorami dzięki jednolitemu formatowi plików.

Elementy obowiązkowe i fakultatywne w JPK_KR_PD po 31.12.2024 r. i po 31.12.2025 r.

Element struktury JPK_KR_PDRok po 31.12.2024 r.Rok po 31.12.2025 r.
Dziennik księgowyobowiązkoweobowiązkowe
ZOIS (obrotówka)obowiązkoweobowiązkowe
Kontozapis (wykaz zapisów księgowych)obowiązkoweobowiązkowe
Mapowanie planu kont (sprawozdanie wg MSSF)fakultatywne (o ile Ministerstwo Finansów przygotuje znaczniki do mapowania; w innym przypadku nawet gdyby podatnik chciał spełnić ten wymóg, nie będzie miał praktycznej możliwości)obowiązkowe
Mapowanie planu kont (sprawozdanie wg polskich przepisów)obowiązkoweobowiązkowe
Numer systemowy i kod kraju kontrahentaobowiązkoweobowiązkowe
NIP kontrahentafakultatywneobowiązkowe
Numer KSeF dla faktur sprzedażowych (jeśli nadano)fakultatywneobowiązkowe
Dane dotyczące rozliczenia podatku dochodowego (węzeł RPD)fakultatywneobowiązkowe

Elementy obowiązkowe i fakultatywne w JPK_ST_KR po 31.12.2024 r. i po 31.12.2025 r.

Element struktury JPK_ST_KRRok po 31.12.2024 r.Rok po 31.12.2025 r.
Ewidencja (rejestr) ŚT/WNiP
podatkowa i rachunkowa
obowiązkoweobowiązkowe
Nazwa aktywaobowiązkoweobowiązkowe
Dane dotyczące amortyzacji
(metoda, stawka, częstotliwość odpisu, zwiększenia, zmniejszenia, zmiana stawki)
obowiązkoweobowiązkowe
Wartość początkowa aktywaobowiązkoweobowiązkowe
Powód wykreślenia z ewidencjiobowiązkoweobowiązkowe
KSeF ID faktury dokumentacyjnej zbycie ŚT/WNiPfakultatywneobowiązkowe
NIP kontrahentafakultatywneobowiązkowe
Numer i rodzaj dowodu przyjęcia do używaniafakultatywneobowiązkowe
Numer inwentarzowyfakultatywneobowiązkowe
Data nabycia, wytworzenia, przyjęcia lub wykreśleniafakultatywneobowiązkowe

Pytania i odpowiedzi

W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi obowiązków związanych z raportowaniem JPK_KR_PD oraz JPK_KR_ST, Ministerstwo Finansów opublikowało zestawienie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (Q&A) [1]. Celem publikacji jest rozwianie pojawiających się niejasności w tym zakresie. Choć dokument ten nie stanowi źródła prawa o charakterze wiążącym, wskazuje na oczekiwania MF dotyczące przyszłego sposobu raportowania plików JPK CIT.

Poniżej przedstawiamy, naszym zdaniem, najistotniejsze odpowiedzi Ministerstwa Finansów dotyczące obowiązków związanych z JPK CIT.

1. Czy jest możliwość podziału pliku JPK_ST_KR w przypadku dużej ilości danych? Spółka ma 2 mln środków trwałych w aktualnej ewidencji środków trwałych.
Czy w takim przypadku można wygenerować dwa pliki JPK_ST_KR?

Nie jest przewidziana możliwość dzielenia pliku JPK_ST_KR.

2. Czy podatnicy prowadzący pełne księgi, nie będą już zobowiązani do udostępniania pliku JPK_KR (1) na żądanie, a zamiast tego będą musieli przesyłać plik JPK_KR_PD (1) tylko raz w roku?

Wprowadzenie JPK_KR_PD nie powoduje likwidacji JPK_KR na żądanie. JPK_KR będzie funkcjonował m.in. Za okresy przed wejściem w życie obowiązku raportowania w postaci JPK_KR_PD.

3. Czy limit przychodów 50 mln euro służący do ustalenia, od kiedy należy stosować nowe struktury, odnosi się do przychodów podatkowych czy księgowych?

Wskazany wyżej limit przychodów 50 mln euro odnosi się wyłącznie do przychodów ustalonych na gruncie prawa podatkowego.

4. Zakładając, że rok podatkowy jest rokiem kalendarzowym, w celu ustalenia, czy od 1.01.2025 r. Konieczne jest stosowanie nowych struktur JPK_KR, bada się przychody z roku 2023 czy 2024?

Począwszy od 1 stycznia 2025 r. Rokiem bazowym przy badaniu ustalonego limitu przychodowego w wysokości 50 mln euro będzie rok podatkowy poprzedzający rok, za który obowiązek z zakresu JPK_KR_PD będzie miał po raz pierwszy zastosowanie, tj. 2024 rok.

5. Czy spółki – osoby prawne będą miały obowiązek przesyłania JPK_KR_PD za rok rozpoczynający się po 31.12.2025 r., czy po 31.12.2026 r.?

Obowiązkiem z zakresu JPK CIT za rok podatkowy/obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2025 r. zostaną objęci podatnicy CIT i spółki niebędące osobami prawnymi […] inni niż określeni w pkt 1) obowiązani do składania JPK_VAT.

6. Czy należy wykazywać w pliku JPK środki trwałe, które zostały całkowicie umorzone przed 1.01.2025 księgowo oraz podatkowo?

W trakcie raportowania struktury logicznej JPK_ST_KR wykazujemy wszystkie środki trwałe, które są na stanie jednostki – znajdują się w ewidencji środków trwałych. Nie są wykazywane środki trwałe zlikwidowane przed 01.01.2025 r.

7. Czy w przypadku wykreślenia z ewidencji ŚT/WNIP nieumorzonego, to w JPK_ST_KR należy wykazać wartość netto zaliczaną w koszty podatkowe?
Jeśli tak, w którym polu?

W przypadku wykreślenia z ewidencji ŚT/WNIP środka trwałego niezamortyzowanego w całości, w JPK_ST_KR nie wykazujemy wartości niezamortyzowanej części.

8. Klient w połowie przyszłego roku planuje zmienić system finansowo-księgowy i w związku z tym, wspomniał, że planuje przygotować dwa pliki JPK_KR_PD (jeden za pierwszą połowę przyszłego roku ze starego systemu, drugi za drugą połowę roku z nowego systemu). Czy takie podejście będzie dopuszczalne?

Pliki JPK_KR_PD mogą być generowane za dowolne okresy, weryfikowana będzie jednak ciągłość zapisów.

9. W jaki sposób i do jakiego urzędu podatnik będzie zobowiązany wysyłać nowe pliki JPK_KR oraz JPK_ST_KR?

Zgodnie z przepisem art. 9 ust 1c ustawy CIT „podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1. Pliki JPK należy utworzyć przy pomocy programu księgowego oraz wysłać bezpośrednio z programu, jeżeli ma funkcję wysyłki plików JPK. Wysyłkę można również zrealizować za pomocą aplikacji klient JPK WEB.

Przygotowanie do JPK_CIT

Przed podatnikami CIT stoi szereg wyzwań, jakie niesie ze sobą kolejny etap cyfryzacji rozliczeń podatkowych w Polsce. W ramach przygotowań do obowiązkowego wysyłania ksiąg do organów skarbowych, podatnicy muszą wziąć pod uwagę:

  • Wyznaczenie danych, które trafią do urzędu skarbowego,
  • Uwzględnienie dodatkowych źródeł informacji: JPK_VAT, TPR, e-sprawozdania finansowe,
  • Sprawdzenie i analiza istniejących systemów oraz procesów księgowych,
  • Wskazanie obszarów wymagających zmian i dostosowań IT,
  • Aktualizacja procedur księgowych zgodnie z wymaganiami JPK_CIT,
  • Szkolenie pracowników działów finansowo-księgowych,
  • Przeprowadzenie testów nowych rozwiązań (próbny eksport danych),
  • Wykrycie potencjalnych błędów i zmniejszenie ryzyka przy pierwszym raportowaniu.

Na co Urząd Skarbowy zwróci uwagę w danych z JPK_CIT? 

Wprowadzenie obowiązku raportowania JPK_CIT to nie tylko wyzwanie technologiczne i procesowe, ale przede wszystkim merytoryczne. Prowadzenie ksiąg oraz rozliczanie podatku dochodowego nigdy nie było tak łatwo dostępne. Tym samym, jeszcze nigdy przegląd rozliczeń w podatku dochodowym nie był tak pilny i wskazany.

W ramach przygotowań do raportowania JPK_CIT szczególnie rekomendujemy i kładziemy nacisk na przyjrzenie się rozliczeniom CIT pod kątem udostępnianych – od teraz regularnie – danych urzędowi skarbowemu.

Jak do danych z JPK_CIT podejdzie urząd? Które obszary są tymi najbardziej pożądanymi do weryfikacji?

  • Pełny wgląd urzędu w dane księgowe: pojedyncze księgowania, kartoteki kontrahentów, zestawienia obrotów i sald,
  • Transparentność przejścia od wyniku księgowego do podatkowego,
  • Możliwość porównania przedsiębiorstw w tej samej branży: analiza marż, struktury przychodów i kosztów, finansowania zewnętrznego, usług grupowych,
  • Weryfikacja zasad amortyzacji księgowej i podatkowej,
  • Ocena ryzyka uszczuplenia CIT bez konieczności wszczynania kontroli podatkowej,
  • Wzrost znaczenia bieżącej analizy kosztów uzyskania przychodów (KUP/NKUP),
  • Konieczność wdrożenia wewnętrznych procesów tax review dla bieżącej kontroli poprawności danych.

Wsparcie Accace w procesie wdrożenia JPK_CIT

Zespół ekspertów Accace łączy wiedzę merytoryczną z doświadczeniem w obszarze automatyzacji procesów podatkowych oraz wdrażania rozwiązań JPK. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować wsparcie dopasowane do specyfiki i potrzeb każdej organizacji. Nasze działania obejmują zarówno analizę obecnego sposobu raportowania, jak i praktyczne wdrożenie nowych rozwiązań oraz dostosowanie procesów księgowych
i podatkowych do wymogów regulacyjnych.

Nasze wsparcie obejmuje m.in.:

  • wdrożenie procesów zgodnych z wymogami JPK_CIT oraz optymalizację
    planu kont,
  • audyt jakości danych księgowych i bieżącą kontrolę poprawności raportów,
  • przegląd rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych przed
    ich ujawnieniem organowi podatkowemu,
  • szkolenia dla zespołów księgowych dotyczące nowych obowiązków i zasad raportowania elektronicznego,
  • konsultacje w zakresie konfiguracji i aktualizacji systemów finansowo-księgowych,
  • monitorowanie zmian w przepisach oraz komunikatów Ministerstwa Finansów,
  • opracowanie procedur wewnętrznych i mapowanie procesów księgowych
    w kontekście JPK_CIT.
Marcin_Pezowicz_accace
Marcin Pezowicz
Process Improvement and Automation Manager
Skontaktuj się z nami
annakolakowska-accace-poland
Anna Kołakowska
Tax Supervisor
Skontaktuj się z nami
Kalendarz Podatkowy 2025
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
downloadcrosschevron-leftarrow-leftarrow-right