UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie istotne zmiany w zakresie amortyzacji i leasingu samochodów osobowych. Nowe przepisy, wynikające z ustawy z 2 grudnia 2021 roku nowelizującej ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, mają wspierać rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego. Jednocześnie oznaczają one duże konsekwencje podatkowe dla przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy korzystają z samochodów spalinowych i klasycznych hybryd.
Do końca 2025 roku obowiązują obecne limity amortyzacji:
W przypadku amortyzacji i leasingu oznacza to, że koszty przekraczające te limity nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W leasingu operacyjnym ograniczenie dotyczyło głównie rat kapitałowych i było stosunkowo mniej problematyczne.
Od 2026 r. zasady rozliczeń staną się bardziej restrykcyjne. Kluczowym kryterium, oprócz rodzaju napędu, będzie poziom emisji CO₂ pojazdu.
W praktyce oznacza to, że większość samochodów spalinowych oraz część hybryd plug-in zostanie objęta znacznie niższym limitem podatkowym niż dotychczas.
Jak ustalana będzie emisja CO₂?
Wartość emisji CO₂ dla danego pojazdu będzie określana w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na podstawie dokumentów homologacyjnych. Dane te są również dostępne w dowodzie rejestracyjnym oraz w rejestrach online.
Nowelizacja przewiduje ochronę praw nabytych dla samochodów, które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku:
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy planujący zakup auta w 2025 roku mogą zabezpieczyć się przed mniej korzystnymi zasadami.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy przepisy przejściowe nie obowiązują. Od 2026 roku raty leasingowe będą rozliczane według nowych limitów, nawet jeśli umowa została zawarta wcześniej.
Przyspieszony zakup samochodu wyłącznie ze względów podatkowych może zostać uznany przez organy skarbowe za schemat podatkowy (MDR). Obowiązek raportowania powstanie, jeśli:
Celem zmian jest przyspieszenie wymiany flot na pojazdy niskoemisyjne. Jednak z punktu widzenia podatników przepisy mogą budzić wątpliwości interpretacyjne i komplikować rozliczenia.
Przedsiębiorcy powinni:
Zmiany w zakresie amortyzacji i leasingu samochodów osobowych od 2026 roku oznaczają istotne ograniczenia kosztów podatkowych dla aut spalinowych i hybryd. Przedsiębiorcy powinni odpowiednio wcześnie przygotować się do nowych zasad – zarówno poprzez analizę planowanych zakupów, jak i dostosowanie systemów raportowania księgowego.
Eksperci Accace chętnie przygotują dla Państwa przegląd sytuacji i odpowiedzą na wszystkie nurtujące pytania związane z amortyzacją i leasingiem samochodów osobowych. Kontakt może pomóc w bezpiecznym i optymalnym rozliczeniu kosztów oraz w uniknięciu ryzyk podatkowych.
Źródło: Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw
Bieżące doradztwo podatkowe | Doradztwo CIT | Doradztwo VAT | Doradztwo PIT | Raportowanie schematów podatkowych (MDR) | Ulgi i dotacje | Mobilność pracowników | Ceny transferowe | Doradztwo transakcyjne | Portal Doradztwo Online