UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Czy składki na ubezpieczenie samochodu osobowego wchodzą do limitu kosztów eksploatacji? Odliczenie VAT, wydatki na zakup auta, aneksowanie umów zawartych przed nowelizacją. Przy rozwiązywaniu zagadkowych przepisów dotyczących leasingu podatnicy doczekali się kolejnej mini-instancji – mogą od tej pory powoływać się na objaśnienia Ministerstwa Finansów.
14 kwietnia opublikowane zostały objaśnienia podatkowe pt. „Wykorzystywanie samochodu osobowego w prowadzonej działalności – zmiany w podatkach dochodowych od 2019 roku”. Już w tytule ministerstwo nie kryje się ze spóźnieniem, a mimo to – z uwagi na pandemię koronawirusa – publikacja zaskoczyła. Czy jej treść zaskoczyła pozytywnie, czy rozczarowała?
Dla przypomnienia : objaśnienia dotyczą stosowania przepisów o rozliczaniu kosztów użytkowania samochodów osobowych, które mocą ustawy z dnia 23 października 2018 r. przeszły bardzo ważne modyfikacje, w różnym stopniu wpływające na dochód do opodatkowania przez podatników w Polsce.
Mocą ustawy nowelizującej, z dniem 1 stycznia 2019 r. m.in.:
Poniżej prezentujemy najważniejsze zagadnienia poruszane w wyjaśnieniach:
W sytuacji, w której opłaty leasingowe wynikające z umowy sprzed 1 stycznia 2019 r. zawierają w sobie koszty eksploatacji samochodu osobowego, nowe przepisy odnoszące się do tzw. użytku mieszanego (75%) znajdują zastosowanie do takich opłat.
A zatem opłata leasingowa w części, w jakiej odnosi się do kosztów eksploatacji samochodu osobowego, będzie objęta limitem 75%. Oznacza to, że koszty opłat serwisowych wynikających z umowy leasingu sprzed 1 stycznia 2019 r. podlegają ograniczeniom związanym z używaniem samochodu osobowego do celów mieszanych (25% poniesionych wydatków jest wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów).
Kosztem uzyskania przychodów przy sprzedaży samochodu osobowego jest różnica między wydatkiem na jego nabycie – nie wyższym jednak niż kwota odpowiedniego limitu, tj. 150 000 zł albo 225 000 zł dla samochodu elektrycznego – a sumą odpisów amortyzacyjnych zaliczonych uprzednio przez podatnika do kosztów podatkowych.
Limitowanie, o którym mowa powyżej, nie ma zastosowania w przypadku, gdy samochód został uprzednio oddany przez podatnika do odpłatnego używania na podstawie umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, a oddawanie w odpłatne używanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.
Jednocześnie, limitowanie to nie dotyczy samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2019 r.
Ubezpieczenia OC i NNW nie podlegają ustawowemu ograniczeniu, w myśl którego kosztów podatkowych nie stanowią składki na ubezpieczenie samochodu w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.
Limit ten (150 000 zł) nie jest różnicowany z uwagi na rodzaj napędu samochodu osobowego i odnosi się również do samochodów elektrycznych.
Limit zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat wynikających z umowy leasingu (najmu, dzierżawy) ustalany jest proporcją wartości samochodu i kwoty 150 000 zł (225 000 zł przy samochodzie elektrycznym). Tak ustaloną proporcję stosuje się do opłaty uwzględniającej kwotę netto oraz nieodliczony podatek VAT z tego tytułu. Składki na wszelkiego rodzaju ubezpieczenia samochodu podlegają ograniczeniu na podstawie limitowania opisanego powyżej.
Wyjaśnienie pojęcia „wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy“ (limitowanie, o którym mowa powyżej): wartość netto wynikająca z umowy powiększona o VAT, który nie stanowi dla korzystającego podatku naliczonego oraz VAT naliczony w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku. Wartość samochodu wynikająca z umowy musi odpowiadać faktycznej (aktualnej) wartości rynkowej takiego samochodu na dzień jej zawarcia.
W przypadku najmu krótkoterminowego będzie to wartość przyjęta dla celów ubezpieczenia.
Limit 75% (cykl mieszany) dotyczy zarówno samochodów osobowych wpisanych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych, jak również używanych przez podatnika np. na podstawie umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy.
Lista przykładowych wydatków objętych limitowaniem (75%) w związku z wykorzystywaniem samochodu osobowego do celów mieszanych:
Wydatki na ulepszenie środków trwałych (np. zakup dodatkowego wyposażenia samochodu osobowego) nie podlegają limitowaniu 75%, o którym mowa w pkt 8. Wydatki takie mogą zwiększać wartość początkową środka trwałego, którego dotyczy ulepszenie. Kwota wydatków na ulepszenie samochodu, np. za montaż czujników cofania lub instalacji gazowej, o wartości nieprzekraczającej 10 000 zł, może być w całości, bezpośrednio uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów.
Podatnik, który dla potrzeb działalności gospodarczej wykorzystuje swój prywatny samochód osobowy, do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć 20% poniesionych wydatków (80% poniesionych wydatków wyłączono z kosztów podatkowych). Limit ten dotyczy również samochodów elektrycznych.
Usługi księgowe i sprawozdawczość | Usługi kadrowo-płacowe | Doradztwo podatkowe | Ceny Transferowe | VAT | Doradztwo prawne | Doradztwo prawne w zakresie spółek | | Portal Doradztwo Online