UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Na podstawie wyroku TSUE, który ukazał się 20 kwietnia 2023 r., ostatecznie rozstrzygnięto główną wątpliwość sektora elektromobilności, dotyczącą klasyfikacji ładowania pojazdów na gruncie ustawy o VAT.
Sporna kwestia dotyczyła spółki zamierzającej prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na instalowaniu i obsłudze publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Usługi świadczone każdorazowo przez spółkę w ramach cyklu ładowania, w zależności od potrzeb zainteresowanego użytkownika, są klasyfikowane w następujący sposób:
Spółka zamierzała również stworzyć specjalną platformę, umożliwiającą zainteresowanym użytkownikom korzystanie z usług. Za wszystkie usługi firma planowała pobierać jednakową opłatę.
Spółka wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że planowana czynność stanowi “świadczenie usług” w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Finalnie sprawa dotarła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który postanowił zawiesić postępowanie i skierować do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytanie prejudycjalne, czy sporne świadczenie stanowi dostawę towarów czy świadczenie usług.
Trybunał wskazał, że:
Dotychczas na gruncie ustawy o VAT nie było jasne, jak kwalifikować usługi związane z ładowaniem samochodów elektrycznych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ładowanie pojazdów elektrycznych jest usługą o charakterze złożonym, na którą składa się dostawa energii elektrycznej oraz usługi polegające na zapewnieniu dostępu do szeroko rozumianej infrastruktury. Niejednokrotnie organy podatkowe stały na stanowisku, że usługa taka stanowi dostawę towarów z uwagi na fakt, że to właśnie zużycie energii elektrycznej (a więc i towarów) jest podstawowym celem klientów stacji ładowania.
Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że wyrok jest znaczący. Jak już zostało wspomniane, ładowanie samochodów elektrycznych stanowi dostawę towarów. Przyjęcie takiej tezy wiąże się z szeregiem konsekwencji podatkowych. Przede wszystkim dla dostawy energii elektrycznej ustawodawca krajowy przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego związany z datą wystawienia faktury. Uznanie ładowania pojazdów za dostawę towarów powoduje również konieczność ustalenia miejsca dostawy, co jest szczególnie istotne w transakcjach z podmiotami zagranicznymi. Rozstrzygnięcie dowodzi, że firmy, które do tej pory uznawały ładowanie samochodów za usługę, postępowały nieprawidłowo. Jednak przy krajowych transakcjach nie powodowało to zaniżenia podatku. Mimo to podmioty, które współpracowały z zagranicznymi przedsiębiorcami, jeżeli nie wykazywały podatku VAT od transakcji, będą musiały dokonać korekty rozliczeń.
Warto również wspomnieć, że traktowanie ładowania pojazdów elektrycznych jako dostawy energii może również pociągać za sobą implikacje akcyzowe i regulacyjne.
Jednak mimo ewentualnych korekt, komentowane orzeczenie ostatecznie ujednolici zasady opodatkowania dla coraz popularniejszego na rynku świadczenia dotyczącego samochodów elektrycznych.
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:62022CJ0282
Bieżące doradztwo podatkowe | Deklaracje podatkowe i inne usługi związane z zapewnieniem zgodności z przepisami | Międzynarodowe planowanie podatkowe | Doradztwo w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych | Portal doradztwo online