UZYSKAJ BEZPŁATNY DOSTĘP DO
Otrzymuj nasze artykuły, opinie, porady, aktualności branżowe, aktualności ze stron lokalnych, ebooki, informacje o najnowszych wydarzeniach i jeszcze więcej, bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.
Sprawdź sekcję Newsroom i zobacz co zawiera!
Prześlemy Ci tylko istotne informacje, które naszym zdaniem mogą Cię zainteresować i będziemy traktować Twoje dane osobowe zgodnie z naszą polityką prywatności i oświadczeniem RODO.
Nie możesz zasubskrybować? Wypróbuj tę stronę.
Rada Ministrów przyjęła w dniu 23 sierpnia 2022 r. projekt ustawy dotyczącej zmian w CIT. Propozycje zmian poznaliśmy kilka tygodni temu, jednakże dopiero teraz kierunek i zakres nowelizacji nabiera coraz bardziej konkretnego kształtu. Podatnicy najpierw mogli się zapoznać ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów do postulowanych przez podatników zmian w ustawie, a już dwa dni później światło ujrzał sam projekt.
„Celem projektowanej ustawy jest udoskonalenie przepisów dotyczących opodatkowania dochodów osób prawnych“ – to wersja ministerstwa. W istocie projektowana ustawa to próba wycofania się z bałaganu, jaki spowodował Polski Ład w wersji 1.0. Są zmiany zaskakująco bardzo pozytywne, część niezrozumiałych i część co najmniej oczekiwanych.
To zmiana co najmniej oczekiwana. Przede wszystkim faktem stanie się zawieszenie podatku minimalnego na lata 2022-2023, czyli o rok dłużej, niż zapowiadano w czerwcu.
Wskaźnik dochodowości (rentowności), który decyduje o obowiązku zapłaty minimalnego CIT, zostanie podwyższony z 1 proc. do 2 proc. Zarazem jednak podatku nie musiałyby płacić firmy, które przekroczą 2-proc. wskaźnik rentowności choćby w ciągu jednego z trzech ostatnich lat podatkowych.
Modyfikacji ulegnie również sposób obliczania podatku minimalnego. Do ustalenia podstawy opodatkowania nie będą brane m.in.:
Jednocześnie projektowana ustawa proponuje wprowadzenie dodatkowych wyłączeń z opodatkowania minimalnym CIT, w tym m.in. zwolnienia skierowanego do instytucji finansowych. Najwcześniej minimalny podatek dochodowy zostanie zapłacony za rok 2024, czyli do końca marca 2025 r.
Ministerstwo planuje wycofać się kontrowersyjnych i konsekwentnie bronionych przepisów z zakresu cen transferowych. Od roku 2021 obowiązują przepisy, w myśl których polski podatnik musi sporządzać lokalną dokumentację cen transferowych, gdy przeprowadził transakcję na ponad 500 tys. zł w ciągu roku (niezależnie czy z podmiotem powiązanym, czy niepowiązanym), a rzeczywistym właścicielem należności jest podmiot z siedzibą w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Ten ruch ministerstwa to decyzja zaskakująca i, bądź co bądź, niezrozumiała. Podczas szeregu spotkań, konsultacji, wywiadów, zjazdów na Forum Cen Transferowych, przepisy te były dość mocno brane w obronę i traktowane jako walka z nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców. O ile podatnicy po cichu spodziewali się zmiany wartości progów, wprowadzenia zwolnień, uproszczeń, o tyle kategoryczne odejście od tej idei jest co najmniej niespodzianką. Zmiana na plus, wypada się cieszyć, że Ministerstwo Finansów wsłuchało się w postulaty środowiska.
Również pozytywne informacje płyną w zakresie transakcji rajowych realizowanych bezpośrednio z jednostką zlokalizowaną w raju podatkowym. Podwyższeniu mają ulec progi, po przekroczeniu których podatnik zobowiązany jest do przygotowania dokumentacji lokalnej i wedle przyjętego przez rząd projektu wyglądałyby następująco:
Obecnie próg ten wynosi 100 000 zł, niezależnie od rodzaju transakcji.
Najkrótszego komentarza wymagają losy przepisu zwanego „ukrytą dywidendą“. Ministerstwo po raz kolejny potwierdziło zamiar uchylenia tychże przepisów i trudno wyobrazić sobie, po tak ważnej deklaracji, żeby z obietnicy miało się wycofać.
Do równie obiecujących wniosków może prowadzić odpowiedź MF na postulat zwiększenia wartości tzw. bezpiecznej przystani dla kosztów finansowania dłużnego. Obecnie wynosi ona 3 mln zł, jednak ministerstwo odnosząc się do postulatu, stwierdziło, iż „[…] Zasadność ewentualnego dostosowania wysokości tej kwoty może być przeanalizowana w odrębnym trybie“. Przypomnijmy, że maksymalna dozwolona kwota, która definiowałaby wolną przystań dla kosztów finansowania dłużnego, zgodnie z dyrektywą unijną wynosi 3 mln euro.
Jak wynika z komunikatu ministerstwa, pozostałymi najistotniejszymi zmianami będą:
Ponadto – w zakresie innych podatków przedsiębiorcy mogą się spodziwać:
Projekt ustawy został przyjęty przez rząd. O dalszych losach dokumentu będziemy Państwa z pewnością informować, zwłaszcza z uwagi na zapowiedzi zawieszenia lub wycofania się z kilku, dopiero co wprowadzonych regulacji.
Podstawa prawna: http://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/Projekty/9-020-1000-2022/$file/9-020-1000-2022.pdf
Bieżące doradztwo podatkowe | Deklaracje podatkowe i inne usługi związane z zapewnieniem zgodności z przepisami | Międzynarodowe planowanie podatkowe | Doradztwo w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych | Portal doradztwo online