Wróć do Newsroom
Kalendarz Podatkowy 2025
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form sidebar

Amortyzacja i leasing samochodów osobowych od 2026 roku – nowe limity i zmiany dla przedsiębiorców | News Flash

8 września 2025

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie istotne zmiany w zakresie amortyzacji i leasingu samochodów osobowych. Nowe przepisy, wynikające z ustawy z 2 grudnia 2021 roku nowelizującej ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, mają wspierać rozwój transportu nisko- i zeroemisyjnego. Jednocześnie oznaczają one duże konsekwencje podatkowe dla przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy korzystają z samochodów spalinowych i klasycznych hybryd.

Dotychczasowe limity amortyzacji i leasingu (do końca 2025 r.)

Do końca 2025 roku obowiązują obecne limity amortyzacji:

  • 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
  • 150 000 zł – dla samochodów spalinowych i hybrydowych.

W przypadku amortyzacji i leasingu oznacza to, że koszty przekraczające te limity nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. W leasingu operacyjnym ograniczenie dotyczyło głównie rat kapitałowych i było stosunkowo mniej problematyczne.

Nowe limity amortyzacji i leasingu od 2026 roku

Od 2026 r. zasady rozliczeń staną się bardziej restrykcyjne. Kluczowym kryterium, oprócz rodzaju napędu, będzie poziom emisji CO₂ pojazdu.

  • 225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe (limit bez zmian),
  • 150 000 zł – pojazdy spalinowe i hybrydowe o emisji poniżej 50 g/km,
  • 100 000 zł – samochody spalinowe i hybrydy klasyczne emitujące 50 g/km CO₂ lub więcej.

W praktyce oznacza to, że większość samochodów spalinowych oraz część hybryd plug-in zostanie objęta znacznie niższym limitem podatkowym niż dotychczas.

Jak ustalana będzie emisja CO₂?

Wartość emisji CO₂ dla danego pojazdu będzie określana w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na podstawie dokumentów homologacyjnych. Dane te są również dostępne w dowodzie rejestracyjnym oraz w rejestrach online.

Przepisy przejściowe – kto zyska na zakupie w 2025 r.?

Nowelizacja przewiduje ochronę praw nabytych dla samochodów, które zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku:

  • samochody spalinowe zachowają limit 150 000 zł,
  • samochody elektryczne – 225 000 zł.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy planujący zakup auta w 2025 roku mogą zabezpieczyć się przed mniej korzystnymi zasadami.

Warto jednak pamiętać, że w przypadku leasingu operacyjnego, najmu i dzierżawy przepisy przejściowe nie obowiązują. Od 2026 roku raty leasingowe będą rozliczane według nowych limitów, nawet jeśli umowa została zawarta wcześniej.

Ryzyko raportowania MDR

Przyspieszony zakup samochodu wyłącznie ze względów podatkowych może zostać uznany przez organy skarbowe za schemat podatkowy (MDR). Obowiązek raportowania powstanie, jeśli:

  • transakcja nie wynika z faktycznych potrzeb biznesowych,
  • głównym celem jest zachowanie wyższego limitu amortyzacji,
  • zakup zostanie przeprowadzony w sposób sztuczny pod koniec 2025 roku.

Znaczenie dla przedsiębiorców

Celem zmian jest przyspieszenie wymiany flot na pojazdy niskoemisyjne. Jednak z punktu widzenia podatników przepisy mogą budzić wątpliwości interpretacyjne i komplikować rozliczenia.

Przedsiębiorcy powinni:

  • rozważyć wcześniejszy zakup samochodu i wprowadzenie go do ewidencji jeszcze w 2025 roku,
  • przeanalizować skutki nowych limitów w budżecie firmy,
  • uwzględnić zmiany w systemach księgowych i raportach JPK-CIT od 2026 roku.

Wsparcie Accace

Zmiany w zakresie amortyzacji i leasingu samochodów osobowych od 2026 roku oznaczają istotne ograniczenia kosztów podatkowych dla aut spalinowych i hybryd. Przedsiębiorcy powinni odpowiednio wcześnie przygotować się do nowych zasad – zarówno poprzez analizę planowanych zakupów, jak i dostosowanie systemów raportowania księgowego.

Eksperci Accace chętnie przygotują dla Państwa przegląd sytuacji i odpowiedzą na wszystkie nurtujące pytania związane z amortyzacją i leasingiem samochodów osobowych. Kontakt może pomóc w bezpiecznym i optymalnym rozliczeniu kosztów oraz w uniknięciu ryzyk podatkowych.


Źródło: Ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw

Klaudia Bielecka
Senior Tax Consultant
Skontaktuj się z nami
katarzyna-rogowska-accace-poland
Katarzyna Rogowska
Senior Tax Manager
Skontaktuj się z nami

Kalendarz Podatkowy 2025
Czytaj więcej
Mailchimp - subscribe form - page
map-markercrosschevron-leftarrow-leftarrow-rightpointer-right